قانون اداره کار بر روابط کارفرما و کارمند حاکم است و از تعهدات و حقوق هر دو طرف حمایت می کند. وکیل اداره کار یک متخصص حقوقی واجد شرایط است که با تمام جنبه های حقوقی دنیای کار سروکار دارد. تعداد زیادی از قوانین کار وجود دارد که کارفرما به راحتی می تواند ناآگاهانه یا عمداً آن ها را نقض کند، و از این رو دریافت راهنمایی و مشاوره با یک وکیل اداره کار مجرب مفید است. جهت مشاوره با دکتر احمد زهره وند وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل اداره کار کلیلک نمایید.

وکیل اداره کار

بهترین زمان برای مشاوره گرفتن از یک وکیل اداره کار چه زمانی است؟

به‌ محض اینکه یک کارمند احساس می کند چیزی اشتباه است و هیچ راه حلی از سوی کارفرما ارائه نمی‌شود، بهترین زمان برای مشاوره است. این بدان معنا نیست که کارمند باید فوراً از خدمات وکالت استفاده کند. بلکه با مشاوره حقوقی می تواند به حقوق خود آگاه شود.

کارمندانی که معتقدند به نحوی مورد تبعیض قرار می گیرند یا به درستی حقوق دریافت نمی کنند و غیره باید مدارک دقیقی از این مشکل به همراه تاریخ و زمان وقوع آن را ثبت و ضبط کنند. در صورتی که کارمند تصمیم بگیرد اقدامی را دنبال کند، به هر شاهد ومدرکی توجه کنید زیرا همه این اطلاعات برای وکیل مفید خواهد بود.

وکلای اداره کار خدمات متنوعی را به کارمندان و کارفرمایان ارائه می دهند. برخی از وظایف رایجی که وکلا در این زمینه به آنها کمک می کنند عبارتند از:

شرح قوانین

یک وکیل کار می تواند با توضیح حقوق موکل به او کمک کند. شرح قوانینی که در مورد پرونده موکل قابل اجرا است و گزینه های موجود برای موکل، که ممکن است شامل دعوی قضایی، مذاکره یا اقدامات دیگر باشد. یک وکیل همچنین می تواند مزایا و معایب هر گزینه را توضیح دهد و در مورد بهترین راه برای ادامه پرونده مشاوره ارائه دهد.

مطلع کردن کارفرمایان از قوانین جدید اداره کار

برای وکلای اداره کار که نماینده کارفرما هستند، یکی از وظایف مشترکی که انجام می دهند کمک به کارفرمایان برای رعایت قوانین مختلف است. این شامل انطباق با قوانین اداره کار، از جمله تهیه پیش نویس سیاست ها و اطلاع رسانی به کارفرمایان و مدیریت است. وکلای کار همچنین ممکن است به کارفرمایان کمک کنند تا در مورد تعهدات خود در مورد پیروی از دستورالعمل هایاداره کار  و مقررات زیست محیطی بیاموزند. علاوه بر این، وکلای کار در مقابل هیأت ها و سازمان های دولتی از کارفرمایان دفاع می کنند.

طرح شکایت

برای اکثر موارد قانون کار، معمولاً باید شکایتی در کمیسیون فرصت های شغلی برابر یا سایر ثبت شود تا اینکه یک کارمند بتواند یک دلیل خصوصی را دنبال کند. یک وکیل کار می تواند به کارمند کمک کند تا شکایت خود را در اداره کار ثبت کند و سایر عوامل مرتبط با ادعا را توضیح دهد.

دعوی قضایی

وکلای کار در دعاوی قضایی مربوط به اداره کار نیز کمک می کنند. وکیل اداره کار به عنوان نماینده کارمندی که به دلیل تبعیض، اخراج نادرست، رد مزایا و مطالبات دستمزد ، علیه کارفرمای خود شکایت دارد در دادگاه حاضر می شود. همچنین وکیل اداره کار از کارفرمایان در برابر چنین اقداماتی دفاع می کند. کارفرمایان گاهی اوقات علیه کارمندان شکایت می کنند، مانند کسانی که معتقدند کارمند قراردادهای محرمانه بودن را نقض کرده است.

دعاوی حقوق و دستمزد و ساعت کار

مطالبات دستمزد و ساعت کار به وجود می آید در شرایطی که کارگر غرامتی را که مستحق آن است دریافت نکند. همچنین ممکن است یک کارفرما از دادم حقوق اضافه کاری به کارگر اجتناب کند.

دعاوی تبعیض شغلی

دعاوی تبعیض شغلی ممکن است زمانی ایجاد شود که کارگر به دلیل تبعیض اخراج شود، تنزل رتبه داده شود، جابجا شود، یا استخدام نشود یا در غیر این صورت دریافت کننده خدمات نامطلوب استخدامی باشد. تبعیض بر اساس نژاد، قومیت، جنسیت و مذهب و سن ممنوع است.

مطالبات غرامت کارگران

ادعای غرامت کارگران زمانی مطرح می شود که یک کارمند در اثر کار مجروح یا بیمار شود. یک وکیل کار می تواند به کارمند در ارائه یک لایحه یا دادخواست یا درخواست تجدید نظر کمک کند.

دعاوی شخص ثالث

در برخی موارد، یک کارمند ممکن است علیه شخص دیگری غیر از کارفرما به دلیل آسیب ناشی از کار، شکایت شخص ثالثی داشته باشد. وکلای کار به تهیه شکایات، ارتباط با نماینده قانونی طرف مقابل و حضور در دادگاه از طرف موکل کمک می کنند.

وظایف یک وکیل اداره کار

وظایف یک وکیل اداره کار می تواند بسته به عواملی مانند سازمانی وکالت آن ها بر عهده دارند و اینکه آیا پرونده آنها مناقشه برانگیز است یا غیر مناقشه ای متفاوت باشد. با این حال، شرح شغل استاندارد وکیل اداره کار احتمالاً شامل برخی یا همه موارد زیر است:

  • انجام تحقیقات حقوقی در مورد پرونده ها و تهیه اسناد گذشته.
  • تهیه و تنظیم دعاوی، قراردادهای کار یا سایر اسناد قانونی.
  • ارائه مشاوره حقوقی به کارمند یا کارفرما.
  • مذاکره از طرف موکل.
  • شرکت در جلسات دادگاه و دفاع از موکل.
  • به روز نگه داشتن اطلاعات حقوقی و تغییرات در قانون اداره کار.

در زیر برخی از مسئولیت ها و وظایف دیگری که یک وکیل کار انجام می دهد آورده شده است.

  • کمک به ثبت شکایات نزد سازمان دولتی مربوطه، یا ثبت شکایت در دادگاه.
  • وکالت از موکلان در دعاوی و یا در فرآیند تصمیمات جایگزین مانند میانجی گری، داوری و غیره.
  • کار بر روی مواردی مانند اقدامات تبعیض شغلی، دعوی حقوقی و ساعتی، دعوای شخص ثالث، و شکایت های کارگری کلاس استخدامی.
  • طرح ادعا یا کمک به درخواست تجدیدنظر برای مزایای غرامت کارگران.
  • مشاوره با موکل در مورد مسائل مربوط به اتحادیه های کارگری و قوانین کار.
  • اصلاح، تنظیم و بررسی قراردادهای کاری.
  • نظارت بر سایر موارد قانونی که در محل کار مطرح می شود.
  • شرکت در جلسات هیات تشخیص و حل اختلاف و دفاع از موکل
  • ثبت اعتراض در هیأت تشخیص و حل اختلاف و ارائه لایحه
  • مشاوره در زمینه حقوق اضافه کاری، سنوات، مرخصی، عیدی ، حق شیفت و حق ماموریت و غیره
  • بیمه بیکاری
  • تنظیم انواع قرارداد شروع کار از جمله : قرارداد بازاریابی، قرارداد پیمانکاری، قرارداد فروش و غیره
  • تنظیم اظهارنامه به منظور گرفتن سفته از کارفرما
  • تدوین آیین نامه انضباتی کار

مسائل مربوط به تامین اجتماعی

  • دریافت کد کارگاهی
  • شرکت در جلسات هیأت تشخیص تامین اجتماعی
  • تقدیم لایحه به تامین اجتماعی
  • تقدیم لایحه جهت کاهش جریمه تامین اجتماعی
  • جمع آوری سوابق تامین اجتماعی
  • مسائل مرتبط با بازنشستگی و سختی کار کارگر

وکیل اداره کار

شعب اداره کار جهت رسیدگی به شکایات

هیأت تشخیص : شکایت از کارگر و کارفرما در اولین مرحله به شعب تشخیص در اداره کار ارجاع داده می شود. ابتدا کارگر یا کارفرما دادخواست خود را در شعبه تشخیص ثبت می کنند. شعبه در این مرحله یک وقت رسیدگی تعیین می کند که برای کارفرما و کارگر هر دو ارسال می گردد که هر دو طرف برای رسیدگی به موضوع دادخواست به شعبه تشخیص مراجعه می کنند.

هیأت حل اختلاف : دادخواست مورد نظر در شعبه تشخیص مورد بررسی قرار می گیرد و پس از صدور رای کارگر یا کارفرما ۱۵ روز وقت دارند که در صورت اعتراض به رأی صادره، اعتراض خود را اعلام کند. برای این کار بهتر است با نحوه کار شعب آشنایی کامل داشته باشید و در  صورتی که اطلاعات کاملی در این زمینه ندارید بهتر است از یک وکیل اداره کار کمک بگیرید. دکتر احمد زهره وند وکیل اداره کار و با تجربه زیاد در مسائل مربوط به اداره کار شما را یاری خواهند کرد.

اعضا هئیت حل اختلاف

با گزینش کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان و یا مجمع نمایندگان کارگران یا کانون انجمن های صنفی کارگران سه نماینده از کارگران در هیئت حل اختلاف حضور دارند. همچنین با گزینش مدیران واحدهای منطقه سه نماینده از کارفرمایان در این هیئت حضور دارند.  مدیر کل کار و کارها اجتماعی، فرماندار، رئیس دادگستری محل یا نمایندگان آن ها نیز از اعضا هیئت حل اختلاف هستند. این ترکیب بررای مدت دو سال تشکیل می شود.

شعب مربوط به هیأت حل اختلاف جهت تجدید نظر در شعب اداره کار واقع هستند. پس از صدور رأی شعبه تشخیص، در صورتی که به رأی شعبه تشخیص اعتراضی وارد شده باشد باید اعتراض خود را به صورت دادخواست به شعب حل اختلاف ارائه کند.

به صورت معمول اشخاص با ایت شعب و عملکرد هر یک و روش ارائه مدارک آشنایی ندارند و نمی دانند چطور باید از حقوق خود دفاع کنند به همین دلیل کمک گرفتن از یک وکیل اداره کار با سابقه می تواند بسیار کمک کننده باشد و مشکل را با سرعت بیشتری حل کند.

وکیل اداره کار با توجه به سابقه و تجربه ای که در پرونده های مشابه دارد در جلسه رسیدگی با فن بیان خوب می تواند کمک بسیار زیادی به پیشرفت کار شما داشته باشد.

مسائل مربوط به حق سنوات

مطابق قانون کار کارفرما موظف است مبلغی معادل با حقوق دریافتی یک ماه آخر کارمند به او بپردازد، این مبلغ را حق سنوات گویند؛ با گرفتن مشاوره حقوقی از یک وکیل اداره کار مجرب می توانیداطلاعاتی در زمینه نحوه محاسبه سنوات و ذکر آن در قرارداد کار کسب کنید. این امر جهت رسیدگی به حقوق و مزایای کارگری و همچنین سهولت کار کارفرما در حسابرسی مفید خواهد بود.

کارفرما موظف است در هر شرایطی حق سنوات کارگر به مبلغ مذکور را بپردازد. حتی در شرایطی که کارگر کمتر از یک سال کار کرده است به نسبت زمانی که کار کرده است پایه سنوات به او تعلق می گیرد. به طوری که اگر یک ماه باشد کار کرده باشد یک دوازدهم آن باید به کارگر پرداخت شود. تا زمانی که قرارداد فسخ شود یا کار خاتمه یابد کارفرما باید این مبلغ را پرداخت کند. حتی در صورتی که کارگر کار خود را ترک کرده باشد باز هم کارفرما موظف است بر اساس قانون جدید سنوات، سنوات کارگر را پرداخت کند.

بخش زیادی از محاسبات حق سنوات از قبیل افزایش حقوق، سنوات خدمت، اضافه‌کار و طلب مرخصی برمبنای حقوق اصلی که به کارگر پرداخت می شود محاسبه می‌شود.

دکتر احمد زهره وند در زمینه وکالت اداره کار سال ها تجربه دارند و می توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند. جهت مشاهده پروفایل دکتر زهره وند کلیک نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *