اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل ایام زوجیت و یا دوران زناشویی یکی از مهم ترین حقوق مالی زنان را در ایام زوجیت و زندگی مشترک آنها تشکیل می دهد. از نظر حقوقی اجرت المثل به معنای بها و ارزش انجام کاری می باشد. شاید چنین امری برای دوران زناشویی کمی عجیب به نظر برسد. اما قانونگذار نگاهی عمیق تر به این مسأله داشته و بسیاری از اموری که زن در زندگی زناشویی انجام می دهد صرفا وظیفه ی او نبوده و می تواند از بابت آن مبلغی را دریافت کند.

مطالبه ی اجرت المثل در بسیاری از عقود و قرارداد ها امکانپذیر می باشد و از آنجایی که عقد نکاح نوعی قرارداد دوجانبه است، مشمول این مورد نیز می گردد. برخلاف تصور بسیاری از افراد زن برای انجام برخی امور منزل نظیر آشپزی، انجام امور منزل، شیر دادن به فرزندان، شستن لباس ها و سایر موارد از نظر قانونی الزامی ندارد. در نتیجه زن می تواند اجرت المثل ایام زوجیت و دستمزد این امور را از شوهر خود دریافت نماید. در ادامه با ما همراه باشید.

اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل ایام زوجیت به چه معناست؟

به استناد ماده ی 336 قانون مدنی ایران، چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده ی وی نبوده و عرفاً برای انجام آن کار اجرت المثل تعلق می گیرد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم مینماید. مطالبه ی اجرت المثل از مواردی است که معمولا به دنبال دعاوی زناشویی و در شرایطی که زوجین در آستانه ی طلاق قرار دارند مطرح می گردد. هرچند مطالبه ی آن در شرایطی غیر از طلاق نیز مانعی نخواهد داشت و امکاپذیر می باشد.

در یک تعریف ساده تر اجرت المثل ایام زوجیت به اموری تعلق می گیرد که به عنوان وظیفه ی اصلی زن محسوب نمی گردد و تنها با درخواست شوهر خود آن امور را انجام داده است. اجرت المثل می تواند موارد بسیار متعددی را در بر گیرد و از جهات گوناگونی مورد محاسبه قرار گرفته شود. تعیین دقیق اجرت المثل منفعت هیچ کاری امکانپذیر نیست و تنها می توان با توجه به عرف جامعه نزدیک ترین و مناسب ترین مبلغ را برای آن در نظر گرفت.

زوجه می تواند با تنظیم دادخواست حقوقی مربوطه، مطالبه ی اجرت امثل خود را از دادگاه تقاضا نماید. متذکر می شویم که مطالبه ی اجرت المثل مانع از مطالبه ی سایر حقوقی مالی زوجه نظیر مهریه و نفقه نمی گردد و زوجه می تواند جمیع آنها را از دادگاه تقاضا نماید.

نحوه ی محاسبه ی اجرت المثل ایام زوجیت

محاسبه ی اجرت المثل هیچ کاری چندان آسان نیست و به جهات زیادی بایستی توجه داشت تا حقوق زوجین پایمال نگردد. عرف معمول و رویه های قضایی موجود که با نظر کارشناسان رسمی دادگستری اتخاذ گردیده است، عامل مهمی در محاسبه ی اجرت المثل ایام زوجیت به شمار می رود. همچنین مجموع سال هایی که زن و مرد در کنار یکدیگر زندگی کرده اند، در میزان مبلغ اجرت المثل تأثیرگذار خواهد بود.

در نهایت اینکه میزان اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول زوج نیز در نظر گرفته می شود و متناسب با آن مبلغی مشخص خواهد شد که زوج ملزم به پرداخت آن می گردد. در نتیجه نمی توان مبلغ مشخصی را به عنوان اجرت المثل ایام زوجیت در نظر گرفت و این مبلغ برای هر دادخواست متفاوت می باشد.

5 نکته ی مهم در رابطه با دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

  • اجرت المثل ایام زوجیت به اموری تعلق می گیرد که به صورت قانونی و مشروع باشد.
  • امکان مطالبه ی اجرت المثل ایام زوجیت پس از فوت شوهر وجود دارد و قاضی دادگاه در این مورد تصمیم گیری خواهد نمود.
  • قصد تبرع انجام کار بسیار حائز اهمیت است. قصد تبرع اصطلاحا یعنی کاری در راه خدا انجام شده باشد. هرگاه زوج بتواند با دلایلی اثبات کند که زوجه از انجام برخی کارها قصد دریافت اجرت المثل نداشته است و به اصطلاح آن کار را در راه خدا انجام داده است،حق دریافت اجرت المثل زن ساقط می گردد.
  • در رابطه با اجرت المثل رویه های قضایی بسیار زیادی وجود دارد که بر اساس آن عمل می گردد. معمولا محاسبه ی اجرت المثل توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت می پذیرد و مبلغ مشخصی نمی توان برای آن در نظر گرفت.
  • مطالبه ی اجرت المثل در عقد نکاح موقت منوط به تراضی و توافقات اولیه ی زن و مرد در این زمینه می باشد.

مرجع صالح رسیدگی برای دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت

همانند سایر دعاوی و دادخواست های حقوقی، چنانچه مبلغ اجرت المثل کمتر از 20 میلیون تومان باشد رسیدگی به موضوع در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار می گیرد. اما در صورتی که مبلغ دادخواست بیش از 20 میلیون تومان گردد، مرجع صالح رسیدگی به آن دادگاه عمومی خانواده می باشد.

نحله به معنای اجرت المثل است؟

نحله اصطلاحا نوعی هدیه است که در آغاز زندگی زناشویی مرد برای همسر خود در نظر می گیرد. در واقع نحله یک توافق اولیه و دوجانبه میان زن و مرد است و می تواند شامل چند مورد مختلف گردد. اما در رابطه با اجرت المثل توافقی میان زوجین صورت نمی پذیرد و مبلغ آن توسط مراجع قضایی تعیین می گردد. بنابراین نحله به معنای اجرت المثل نیست و از نظر ماهیت حقوقی متفاوت هستند.

اجرت المثل ایام زوجیت

مطالبه ی اجرت المثل ایام زوجیت توسط وکیل خانواده

خانواده و اهمیت حفظ بنیان آن از مهم ترین مسائلیست که قانونگذار ایران همواره به آن توجه داشته است. همانطور که می دانید نهاد خانواده با ابعاد حقوقی گسترده ای همراه می باشد و متأسفانه در سال های اخیر شاهد شکل گیری دعاوی و اختلافات خانواده ی متعددی در مراجع قضایی ایران بوده ایم. دعاوی خانواده به دلیل ماهیت و اهمیت خود دارای روند دادرسی جداگانه ای هستند و رسیدگی به آنها در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد.

حوزه ی خانواده موضوعات گسترده ای را شامل می گردد و طیف وسیعی از قوانین و مقررات بر آن حکمفرما می باشد. به عبارت دیگر با یک حوزه ی کاملا تخصصی مواجه هستیم که لزوم حضور وکیل خانواده را بهتر و بیشتر نمایان می کند. وکیل خانواده از تخصص و تسلط ویژه ای بر این حوزه برخوردار می باشد

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و پژوهش و فعالیت های مستمر در عرصه ی وکالت امور خانواده از سوابقی درخشان در این زمینه برخوردار بوده و با تکیه بر تجارب ارزشمند خویش می تواند بهتذین نتایج را برای پرونده های شما رقم بزند. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای مجرب و توانمند در زمینه ی دعاوی خانواده آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *