مطالبه مهریه

مطالبه مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی زنان در طول زندگی مشترک به حساب می آید. اما امروزه مهریه فراتر از یک حق مالی شناخته می شود و با چالش های بسیار زیادی همراه می باشد. برخلاف تصورات بسیاری از افراد مطالبه ی مهریه مختص به دوران طلاق و کشمکش های زندگی مشترک نیست و زنان در هر زمانی می توانند برای مطالبه ی مهریه ی خود اقدام نمایند. این حقیست که قانون برای آنها به رسمیت شناخته است و هیچ گونه اعتراضی به آن وارد نیست.

مهریه از مفاهیمی است که از طریق فقه وارد قوانین ایران گردیده و بسیاری از نکات حقوقی آن برگرفته از احکام شریعت اسلامی می باشد. از این رو قوانین ایران حمایت های همه جانبه ی بسیار کاملی را در زمینه ی مطالبه ی مهریه تصویب کرده و ضمانت اجرا های مناسبی برای آن در نظر گرفته است. به نظر شما بهترین و کوتاه ترین راهکار مطالبه مهریه کدام گزینه است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

مطالبه مهریه

مطالبه مهریه از دیدگاه قانون

مهریه یا صداق مالیست که در هنگام وقوع عقد نکاح میان زوجین در نظر گرفته می شود و مرد متضمن پرداخت آن به زن می گردد. از همان لحظه ی آغاز عقد که مهریه مورد توافق زن و مرد قرار می گیرد و صیغه ی عقد نکاح جاری می شود، زن به عنوان مالک و صاحب مهریه ی خود شناخته می شود. بنابراین هر زمان که مایل باشد می تواند آن را مطالبه نماید.

در حال حاظر مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه امکانپذیر می باشد. برای مطالبه ی مهریه، زن می تواند با مراجعه به دفتری که عقد آنها را به ثبت رسانده با ارائه ی مدرک شناسایی، سند ازدواج و همچنین پرداخت هزینه های اجرایی، درخواست مطالبه مهریه ی خود را ثبت کند. سپس اظهار نامه ای برای مرد ارسال می گردد که ظرف مدت زمان 10 روز به اداره ی ثبت مراجعه نموده و اموال خود را معرفی نماید.

در صورتی که از طریق اجرائیات ثبت نتوان برای مطالبه ی مهریه اقدام نمود، می توان از طریق دادگاه پیگیری مطالبه ی مهریه را انجام داد. همچنین امکان جلب مرد و توقیف اموال او و درخواست صدور قرار تأمین خواسته نیز از این طریق امکانپذیر می باشد.

بر اساس ماده ی 1078 قانون مدنی هر چیزی که مالیت داشته باشد را می توان به عنوان مهریه در نظر گرفت. برای تعیین مهریه محدودیت خاصی وجود ندارد ولی بسیار حائز اهمیت است که ارزش مالی و اقتصادی داشته باشد. از رایج ترین مهریه ها می توان به طلا، پول، نقره، ملک و سایر موارد اشاره نمود. با این حال دو مورد زیر بیشترین موارد مهریه را به خود اختصاص داده است:

سکه 

سکه یکی از رایج ترین اشکال مهریه است که زن می تواند برای خود انتخاب کند. در صورت توانایی مالی مرد وصول مهریه تا هر میزان سکه امکانپذیر می باشد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد. اما در شرایط عدم توانایی مالی مرد یا در صورت بازداشت او تنها می توان برای مطالبه ی 110 سکه یا معادل آن اقدام نمود. در صورتی که مرد 110 سکه را به عنوان مهریه پرداخت کند و توانایی پرداخت باقی آن را نداشته باشد، به هیچ وجه نمی توان برای محکومیت و حکم جلب و ممنوع الخروجی مرد اقدامی نمود.

متذکر می شویم که در رابطه با تعیین سکه بایستی مشخص شود که سکه از نوع تمام، نیم و یا ربع سکه است.

وجه نقد 

وجه نقد از دیرباز به عنوان یکی از اشکال مهریه شناخته شده و به این منظور زوجین مبلغی وجه نقد را به عنوان مهریه انتخاب می کنند. در چنین شرایطی مهریه وجه نقد، بایستی به نرخ روز و با توجه به شاخص های بانک مرکزی محاسبه گردد.

نگاهی به انواع مهریه

توجه داشته باشید که زمان پرداخت و مطالبه مهریه نکته ی بسیار مهمیست که در توافقات اولیه می توان آن را مطرح نمود. بر این اساس انواع مهریه به اشکال زیر در نظر گرفته می شود:

مهریه عندالمطالبه 

کلمه ی عند المطالبه به مفهوم اراده ی زن و به محض مطالبه و درخواست وی اشاره می کند. هنگامی که مهریه عندالمطالبه تعیین می گردد، مرد موظف به پرداخت فوری مهریه می باشد. یاد آور می شویم که در صورت تعیین این نوع مهریه عدم توانایی مالی مرد دلیل موجهی برای عدم پرداخت آن نخواهد بود و در صورت مطالبه مهریه از سوی زن، در هر شرایطی مرد موظف به پرداخت آن می باشد.

مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه به این معناست که پرداخت مهریه منوط به توانایی مالی مرد جهت پرداخت مهریه می باشد. بدیهی است که در صورت چنین شرطی زن فقط در شرایطی می تواند برای مطالبه مهریه ی خود اقدام نماید که مرد از توانایی مالی کافی برای پرداخت آن برخوردار باشد.

 8 نکته ی مهم در رابطه با مطالبه ی مهریه

  • در صورتی که مهریه از نوع وجه نقد باشد با فوت زوجT مهریه تا تاریخ فوت او محاسبه خواهد شد. بدیهی است که با توجه به شاخص های اعلامی از سوی بانک مرکزی بایستی شاخص زمان فوت زوج را برای محاسبه ی مهریه در نظر گرفت.
  • جهت مطالبه مهریه بایستی مال مورد نظر در مالکیت مرد قرار داشته باشد. در غیر این صورت نمی توان از نظر قانونی برای مطالبه و توقیف آن اقدامی نمود.
  • در رابطه با مطالبه مهریه عندالاستطاعه اثبات توانایی مالی مرد از سوی زن برای پرداخت مهریه ضروری می باشد.
  • برای مهریه ی عندالاستطاعه زوج بایستی برای اثبات عدم توانایی مالی خود برای پرداخت مهریه تقاضای اعسار خود را به مراجع قضایی تقدیم نماید و آن را ثابت کند.
  • در صورت فوت زن وراث او می توانند برای مطالبه مهریه اقدام نمایند. لازم به ذکر است که در چنین شرایطی مهریه زن از ماترک و اموال مرد به جا مانده از مرد پرداخت می گردد.
  • در صورت تقاضای طلاق از سوی مرد بسیار ضروری است که تمامی حقوق مالی زن از جمله مهریه را به صورت تمام و کمال پرداخت نماید.
  • در صورت پرداخت مهریه در دوران عقد چنانچه زن باکره باشد فقط نیمی از مهریه به او تعلق می گیرد. در صورت عدم باکرگی، زن صاحب تمام مهریه ی خود می گردد، حتی اگر زندگی مشترک خود را با مرد آغاز نکرده باشد.
  • میزان و مقدار مهریه باید مشخص و معین باشد. مهریه ای که نامشخص بوده و یا میزان آن دقیق نیست قابل مطالبه نخواهد بود.

مطالبه مهریه

مطالبه مهریه از دیدگاه وکیل خانواده

مبحث مطالبه مهریه یکی از مهم ترین و چالش برانگیز ترین دعاوی خانواده شناخته می شود و با نکات حقوقی بسیار زیادی همراه می باشد. روند دادرسی بسیاری از دعاوی مهریه در بیشتر موارد به دلایل متعددی با موانع و مشکلات خاص خود همراه می باشد و همین موجب پیچیدگی بیشتر این دعاوی می گردد. به خصوص در شرایطی که مرد اموال و دارایی های خود را به اشکال مختلف انتقال می دهد و به هر دلیل روند رسیدگی به پرونده طولانی می گردد. در چنین شرایطی با حضور وکیل خانواده می توانید پرونده ی خود را با بهترین راهکارهای حقوقی در کوتاه ترین زمان پیش ببرید.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعات مستمر در عرصه ی وکالت امور خانواده از سوابقی درخشان در این حوزه برخوردار می باشد و با تکیه بر دانش و تجارب ارزنده ی خود می تواند بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای توانمند و مجرب در زمینه ی امور و دعاوی خانواده آماه ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *