مطالبه اجور معوقه

مطالبه اجور معوقه ملک مسکونی از مهم ترین مواردیست که به دنبال قرارداد های اجاره ممکن است به چشم بخورد. همانطور که می دانید با انعقاد قرارداد اجاره، مستأجر موظف می گردد مبلغی مشخص را به صورت ماهیانه و یا سالیانه به موجر پرداخت نماید. چنانچه این مبالغ به صورت ماهیانه باشد، معمولا در روز مشخصی از ماه که بیشتر در ابتدا و یا انتهای آن می باشد، موظف به پرداخت مبلغ آن خواهد بود.

حال تصور کنید بنا به هر دلیلی، مستأجر از پرداخت مبلغ اجاره ی مقرر شده در متن قرارداد اجاره، خودداری می کند و یا پرداخت آن را به تعویق انداخته است. در چنین شرایطی موجر می تواند از طریق مطالبه ی اجور معوقه برای دریافت آن اقدام نماید. در ادامه با ما همراه باشید.

مطالبه اجور معوقه به چه معناست؟

با انعقاد قرارداد اجاره در صورت تعیین مبلغ اجاره به صورت ماهیانه، مستأجر ملزم به پرداخت آن در موعد های زمانی مشخص می باشد. در چنین شرایطی معمولا مالک راهکار هایی به منظور الزام مالک نسبت به انجام تعهدات خویش در متن قرارداد اجاره پیش بینی می نماید که یکی از مهم ترین آنها فسخ قرارداد اجاره و تخلیه ی ملک می باشد. اما چنانچه مالک پیش بینی های خاصی برای این منظور ننماید و در متن قرارداد اجاره اشاره ای به آن نکند، قانون پیش بینی های لازم را در نظر گرفته است که یکی از مهم ترین آنها مطالبه اجور معوقه می باشد.

مطالبه اجور معوقه یا اجاره بهای به تعویق افتاده در شرایطی مطرح می گردد که مستأجر مبلغ اجاره بهای ملک را با تأخیر پرداخت کند و یا برای مدت زمان چند ماه از پرداخت آن خودداری نماید. در چنین شرایطی مالک ملک می تواند به استناد قرارداد اجاره و با اثبات این امر دادخواست مطالبه ی اجور معوقه را تقدیم مراجع قضایی نماید و خواستار مبلغ آن گردد.

علی رغم  اینکه مطالبه اجور معوقه ممکن جزء دعاوی ملکی به شمار برود، اما جنبه ی نقض تعهدات قراردادی آن پررنگ تر است. در رابطه با ارائه ی دادخواست مطالبه اجور معوقه بایستی به میزان مبلغ آن توجه داشت. چنانچه جمع این مبلغ کمتر از 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده به عنوان مرجع صالح رسیدگی به این دعوی شناخته می شود. اما در صورتی که مبلغ مورد نظر بیشتر از 20 میلیون تومان باشد، دعوی در صلاحیت قانونی دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده قرار می گیرد.
مطالبه اجور معوقه

مدارک مورد نیاز برای مطالبه اجور معوقه

  • اصل مدارک شناسایی به همراه کپی آن
  • اصل سند مالکیت ملک به همراه کپی آن
  • اصل قرارداد اجاره به همراه کپی آن
  • پرداخت هزینه های دادرسی که بر اساس میزان اجاره بها محاسبه می شود.

نحوه ی مطالبه اجور معوقه

در رابطه با نحوه ی مطالبه اجور معوقه دو راهکار قانونی پیش بینی شده است که به شرح زیر می باشد:

برای مطالبه اجور معوقه مالک می تواند مبلغ آن را از ودیعه ی مستأجر کم کند.

در صورتی که مبلغ ودیعه برای این امر کافی نبود و یا مستأجر از پرداخت اجور معوقه ی خود امتناع نماید، مالک می تواند برای توقیف اموال مستأجر اقدام کند.

 تفاوت اجور معوقه و اجرت المثل

در نظر داشته باشید که مطالبه ی اجور معوقه صرفا در رابطه با ایام اجاره تعریف می شود و هرگاه مدت زمان اجاره به پایان برسد، بایستی از طریق دریافت اجرت المثل اقدام نمود. این مورد مهم ترین تفاوت میان اجور معوقه و اجرت المثل به حساب می آید. در حقیقت اجرت المثل بابت شرایطی مطرح می شود که قرارداد اجاره ای وجود ندارد و یا مدت زمان آن منقضی گردیده است. در چنین شرایطی علاوه بر مطالبه ی اجرت المثل به دلیل اینکه تصرف مستأجر حالت غیرقانونی و غاصبانه پیدا می کند، می توان برای تخلیه ی ملک نیز اقدام نمود.

4 نکته ی مهم که باید بدانید.

  • مطالبه ی اجور معوقه مختص املاک استیجاری به شمار می رود و برای مطالبه ی آن وجود قرارداد اجاره ضروریست.
  • در رابطه با مطالبه اجور معوقه بایستی از طریق ارائه ی سند مالکیت رسمی، مالکیت خود را به اثبات برسانید.
  • فسخ قرارداد اجاره تضادی با مطالبه اجور معوقه ندارد و می توان هر دوی آنها را به صورت همزمان مطرح نمود. فسخ قرارداد اجاره موردی است که در متن قرارداد پبش بینی می شود و یا در شرایط بسیار خاصی قابل اعمال می باشد. برای مثال در شرایطی که استفاده از مورد اجاره به سبب عیوبی که در آن پدیدار گردیده، امکانپذیر نباشد و یا توافقاتی میان طرفین قرارداد اجاره ایجاد گردد، می توان برای فسخ قرارداد اجاره اقدام نمود. با این حال اجور معوقه کماکان به قوت خود باقیست و می توان آن را مطالبه کرد. همچنین با توجه به ماده ی 496 قانون مدنی در صورت هرگونه خودداری و استنکاف مستأجر از پرداخت اجاره بها می توان برای فسخ قرارداد اجاره اقدام نمود.
  • اگر در رابطه با دعاوی مطالبه اجور معوقه با اصطلاح اجرت المسمی روبرو شدید، منظور همان اجاره است.

مطالبه اجور معوقه توسط وکیل ملکی

دعاوی مطالبه اجور معوقه علی رغم اینکه به موضوع قراردادها اشاره می کنند، از بعد حقوق ملکی نیز می توان به آن نگریست. در واقع با نوعی نقض تعهد قراردادی در حوزه ی ملکی مواجه هستیم. از این رو همانند سایر دعاوی ملکی با پیچیدگی هایی همراه می باشد که لزوم حضور وکیل ملکی متخصص را بهتر تبیین می کند. حضور یک وکیل توانمند و باتجربه با ارائه ی راهکارهای قانونی و صحیح، روند دادرسی پرونده ی شما را تسریع می بخشد و با تسلط و اشراف بر قوانین و مقررات مورد نیاز، ضمن جلوگیری از اطاله ی دادرسی پرونده، بهترین نتایج را برای آن رقم می زند.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعات و پژوهش های مستمر در عرصه ی وکالت امور ملکی، از تجاربی ارزشمند در این زمینه برخوردار می باشد و سوابق درخشانی در کارنامه ی کاری ایشان به چشم می خورد که گویای این امر است. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای متخصص و مجرب آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد.

مطالبه اجور معوقه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *