شرط وکالت زن در طلاق

شرط وکالت زن در طلاق استثنایی مهم است که قانونگذار در راستای حفظ حقوق زنان در نظر گرفته و به آنان حق طلاق را اعطا نموده است. نظام حقوقی ایران انعکاسی از قوانین فقهی شریعت اسلام می باشد و از آن تأثیرات زیادی پذیرفته است. بر این اساس حق طلاق جزء اختیارات قانونی مرد شناخته می شود. به این معنا که هرگاه مرد بخواهد می تواند با پرداخت حقوق مالی همسرش او را طلاق دهد. به طور کلی در قوانین ایران زن دارای حق طلاق نمی باشد و فقط تحت شرایط خاصی که قانون مشخص کرده است، می تواند برای این امر اقدام نماید.

طلاق یکی از چالش برانگیز ترین دعاوی خانوادگی به شمار می رود که در بیشتر موارد با کشمکش ها و اختلافات فراوانی همراه می باشد. از نظر قوانین ایران، طلاق می تواند از سوی مرد، زن و یا به صورت توافقی مطرح شود. علی رغم اینکه در حالت عادی طلاق در انحصار مردان قرار دارد، اما قانون ایران راهکارها و روش هایی را پیش بینی نموده که بر اساس آن می توان حق طلاق را به زن انتقال داد. شرط وکالت زن در طلاق یکی از این راهکارهاست که در ادامه ی این مطلب به شرح آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

شرط وکالت زن در طلاق

شرط وکالت زن در طلاق

از نظر قوانین ایران و با توجه به ماده ی 1133 قانون مدنی، حق طلاق قانونا به مرد تعلق دارد و هر زمان که بخواهد به استناد این حق می تواند زن خود را طلاق دهد. البته این امر منوط به پرداخت تمام و کمال حقوق مالی زن می باشد. چنین موضوعی ممکن است در نگاه اول ناقض حقوق زنان به شمار برود. اما بد نیست بدانید که قوانین ایران واگذاری حق طلاق را از سوی مرد و شرط وکالت زن در طلاق را امکانپذیر ساخته و آن را به رسمیت شناخته است.

در صورتی که زن صاحب حق طلاق گردد، می تواند به تنهایی و به نیابت از شوهر خود برای طلاق اقدام نماید. لازم به ذکر است که در صورت شرط وکالت زن در طلاق، نیازی به حضور مرد نیست و زن می تواند به تنهایی با مراجعه به دفتر طلاق، اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

وکالت در طلاق یا حق طلاق به هیچ وجه در تضاد با عقد ازدواج قرار ندارد و به دو صورت مطلق و مقید می تواند اعطا گردد. در رابطه با وکالت طلاق مطلق بایستی گفت که در این رابطه هیچ گونه شرطی برای طلاق زن در نظر گرفته نمی شود و زوج به زوجه وکالتی می دهد که زن هر زمان که بخواهد می تواند بی قید و شرط برای طلاق خود اقدام نماید.

در وکالت طلاق مقید، طلاق زن منوط به شروطی می باشد که از قبل میان زن و شوهر مورد توافق و پذیرش قرار گرفته است. بخشی از این شروط در ماده ی 1119 قانون مدنی بیان گردیده است. بخش دیگری از آنها نیز در متن سند ازدواج عنوان شده که در صورت امضای هر یک از آنها توسط مرد، حق طلاق زن محرز بوده و قابل اعمال خواهد بود. بر این اساس زوجین می توانند هرگونه شرطی را در ضمن عقد ازدواج در نظر بگیرند و در صورت احراز هر یکی از این شرایط برای زن حق طلاق ایجاد می گردد.

روش های اعطای حق طلاق به زوجه

قانونگذار ایران دو راهکار زیر را به منظور اعطای حق طلاق به زوجه در نظر گرفته است:

شرط ضمن عقد نکاح (شرط وکالت زن در طلاق)

هنگام عقد ازدواج پاره ای بند ها در سند ازدواج وجود دارد که به شروط دوازده گانه ی ضمن عقد ازدواج معروف می باشند. زوجین می توانند با توافق یکدیگر هر یک از این بند ها را قبول کرده و امضا کنند. یکی از راهکار های شرط وکالت زن در طلاق، قبول و امضای شرط طلاق ضمن عقد می باشد. در این صورت مرد می تواند با قبول و امضای آن به عنوان شرط ضمن عقد، حق طلاق را به همسر خود واگذار نماید.

تنظیم وکالتنامه ی حق طلاق

مرد می تواند با حضور در دفترخانه ی اسناد رسمی وکالتنامه ای رسمی تنظیم کند و از این طریق حق طلاق خود را به همسرش انتقال دهد. این وکالتنامه می تواند به صورت بلاعزل و یا مدت دار نیز تنظیم گردد و به استناد آن زن می تواند هر زمان که مایل بود با مراجعه به دفترخانه ی اسناد رسمی برای طلاق خود اقدام نماید. لازم به ذکر است که در چنین مواردی اگر حق طلاق زن از نوع مطلق باشد، زن می تواند بدون هیچ قید و شرطی برای طلاق خود اقدام کند.

3 نکته ی مهم در رابطه با شرط وکالت زن در طلاق

  • در رابطه با مهریه ی زن در چنین شرایطی باید گفت که حق مطالبه ی مهریه ی زن تحت هر شرایطی پابرجاست و در چنین مواقعی می تواند برای اخذ و یا بخشش مهریه ی خود اقدام نماید. یعنی در صورت شرط وکالت زن در طلاق، مهریه ی او نیز کماکان پابرجا خواهد بود و از بین نمی رود.
  •  در صورتی که مرد حق طلاق خود را به همسر خود واگذار نماید و وکالتنامه ی طلاق تنظیم گردد، حق طلاق مرد کماکان پابرجا بوده و هر زمان که بخواهد می تواند برای طلاق همسر خود اقدام نماید. بنابراین علی رغم شرط وکالت زن در طلاق، حق طلاق مرد از بین نمی رود و این تصور اشتباهی است که با اخذ وکالتنامه ی طلاق از سوی مرد، حق طلاق او ساقط می گردد، بلکه این حق کماکان پابرجاست.
  • در صورتی که زن به استناد وکالتنامه ی حق طلاق خود بخواهد انجام مراحل طلاق را به وکیل خانواده واگذار نماید، بایستی از سوی شوهر خود دارای حق وکالت در توکیل باشد.

شرط وکالت زن در طلاق

شرط وکالت زن در طلاق از دیدگاه وکیل خانواده

دعاوی خانواده بخش مهمی از پرونده های مطروحه در دادگستری را تشکیل داده اند که این امر از افزایش این دعاوی حکایت می کند. به دلیل اهمیت این پرونده ها و ارتباط آنها با بنیان خانواده، قانونگذار نگاهی تخصصی تر به آن داشته و حتی روند دادرسی متفاوتی برای آن در نظر گرفته است. تخصصی بودن این حوزه در عرصه ی وکالت نیز نمایان گردیده و امروزه وکیل خانواده از تخصص هایی به شمار می رود که روی موضوعات و دعاوی خانواده متمرکز است.

شرط وکالت زن در طلاق همانند سایر دعاوی خانواده با جزئیات و نکات حقوقی متعددی همراه می باشد و در این میان حضور وکیل خانواده به عنوان فردی آگاه و باتجربه که بر قوانین و مقررات این حوزه مسلط است، می تواند پرونده ی شما را در درست ترین مسیر قانونی خود قرار دهد.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعات و پژوهش های مستمر در عرصه ی وکالت دعاوی خانوده از سوابقی درخشان در این زمینه برخوردار می باشد و با تکیه بر تجارت ارزشمند خود می تواند بهترین نتایج را برای شما رقم بزند. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای توانمند و مجرب در زمینه ی امور خانواده آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *