اثبات مالکیت با شهادت شهود

اثبات مالکیت با شهادت شهود و حضور وکیل ملکی از راهکارهاییست که در راستای اثبات مالکیت ملک می تواند مؤثر واقع گردد. به طور کلی قوی ترین و محکم ترین ادله ی اثبات مالکیت ملک سند رسمی می باشد. اما این قاعده ای مطلق نیست و قانونگذار جهت جلوگیری از تضییع حقوق افراد راهکارهای دیگری نیز در نظر گرفته است.

یکی از مهم ترین این راهکار ها اثبات مالکیت با شهادت شهود می باشد که با شرایط قانونی خاصی همراه است. از نظر اعتبار و رسمیت شهات شهود در کنار سایر ادله می تواند برای اثبات مالکیت کارآمد باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

اثبات مالکیت با شهادت شهود

اثبات مالکیت به چه معناست؟

اثبات مالکیت در شرایطی مطرح می گردد که در رابطه با مالکیت مالی اختلافاتی وجود داشته باشد. مالکیت نوعی رابطه ی خاص میان انسان و اشیا است که بر اساس آن پاره ای آثار و تبعات حقوقی برای مالک ایجاد می گردد که بر اساس آن می تواند آزادانه و به صورت قانونی اقدام به خرید و فروش و معامله ی اموال خویش نماید. قانون برای حق مالکیت افراد ارزش و اهمیت بسیار زیادی قائل است و هرگونه تعدی و تجاوز به آن قابل پیگیری قانونی می باشد.

در این مطلب اثبات مالکیت ملک مد نظر می باشد و بر اساس متون قانونی پاره ای ادله ی اثبات مالکیت وجود دارد که از طریق آنها می توان برای این مسأله اقدام نمود. همانطور که پیشتر اشاره کردیم سند رسمی به عنوان قوی ترین ادله ی اثبات مالکیت شناخته می شود. اما گاه لازم است برای اثبات مالکیت از طریق سند عادی اقدام گردد و در شرایط خاص تر حتی بدون سند عادی بایستی پیش رفت.

در چنین شرایطی پاره ای ادله ی قانونی وجود دارد که تحت شرایطی خاص می توان از طریق انها برای اثبات مالکیت ملک اقدام نمود. یکی از مهم ترین این ادله شهادت شهود و ارائه ی استشهادیه است. در قوانین ما شهادت شهود از جایگاه خاصی برخوردار است و از نظر قانونی به رسمیت شناخته شده است. اما استناد به این راهکار بسیار محتاطانه می باشد و محدود به شرایط خاصی خواهد بود.

اثبات مالکیت با شهادت شهود

مهم ترین مسأله ای که در رابطه با اثبات مالکیت با شهادت شهود بایستی متذکر شویم انجام این امر به تشخیص دادگاه می باشد. به این معنا که این راهکار قانونی هنگامی قابل استناد است که قاضی پرونده آن را تشخیص دهد. شهات شهود و ارائه ی اسشهادیه به دادگاه در مواقعی مؤثر واقع می گردد که برای اثبات مالکیت ملک سند رسمی در دسترس نیست. از باب سند عادی نیز گاهی ممکن است وجود داشته باشد و گاهی موجود نیست. سند عادی به دستنوشته هایی نظیر مبایعه نامه و قولنامه اشاره می کند. همچنین در مواقعی که ملک از طریق ارث به وراث رسیده باشد و بنا به دلایلی مالکیت ملک محل اختلاف باشد می توان از شهادت شهود برای اثبات مالکیت استفاده کرد.

چنین اسنادی از نظر قانونی از درجه رسمیت و اعتبار بسیار کمتری برخوردار هستند و به همین منظور گاه از سایر دلایل برای اثبات مالکیت بایستی استفاده شود. یکی از مهم ترین این دلایل شهادت شهود می باشد که می تواند به تنهایی و یا به عنوان مکمل و در کنار سایر ادله در دادگاه مطرح گردد.

در نظر داشته باشید که بر اساس ماده ی 1309 قانون مدنی هنگامی که اعتبار سند رسمی در دادگاه محرز گردد هرگونه دعوی و اختلافی که مخالف با مندرجات این سند باشد از طریق شهادت شهود به اثبات نخواهد رسید.

8 نکته در رابطه با شهادت شهود

  • برای شاهد وجود 5 شرط بلوغ، عقل، عدالت، ایمان،طهارت مولد ضروریست.
  • شهادت بایستی از طرق شرعی در دادگاه صورت پذیرد.
  • شهادت فردی که به ولگردی و تکدی گری می پردازد، مورد قبول واقع نیست.
  • شهادت باید از روی قطع و یقین صورت پذیرد و شهادتی که از روی شک و تردید باشد مورد قبول واقع نمی باشد.
  • شهادت بایستی در راستای دعوی صورت پذیرد و مطابق با آن باشد.
  • شهادت تمامی شهود بایستی واحد و متحد باشد و اظهارات آنها در رابطه با یک موضوع مشخص باشد. اختلافات جزئی چندان مهم نیست.
  • در رابطه با اثبات مالکیت با شهادت شهود، شاهد می تواند از شهادت خود رجوع کند. همچنین اگر شاهد بر خلاف واقع شهادت دهد شهادت او مورد قبول واقع نمی گردد.
  • شهادت بر شهادت یک مسأله ی بسیار خاص است که در صورت عدم حضور شاهد اصلی به دلایل فوت، بیماری، سفر، حبس و غیره صورت می پذیرد و شخصی به نیابت از شاهد اصلی در دادگاه حاضر می شود و شهادت می دهد.

اثبات مالکیت با شهادت شهود

اثبات مالکیت با شهادت شهود و حضور وکیل ملکی

اثبات مالکیت با شهادت شهود از نظر قانونی و شرعی بلامانع است و در شرایط خاصی می توان به آن استناد نمود. اما بایستی در نظر داشت که قدرت و اعتبار شهادت شهود به پای سند رسمی نمی رسد و در مواقعی که سند رسمی وجود ندارد و سند عادی محل اختلاف واقع گردیده می تواند یکی از بهترین راهکار های قانونی باشد. بنابراین قانون در رابطه با شهادت شهود بسیار محتاط بوده و تحت شرایط خاصی آن را می پذیرد. این مسأله باعث گردیده که اثبات مالکیت با شهادت شهود با محدودیت هایی همراه باشد.

همانطور که می دانید اثبات مالکیت یکی از دعاوی ملکی شناخته می شود و با پیچیدگی های خاصی همراه است. این پیچیدگی، تخصصی بودن پرونده را به شکل بهتری نمایان می کند. از این رو بسیاری از پرونده های مرتبط با دعاوی ملکی ممکن است با موضوع اطاله ی دادرسی مواجه شوند و این امر لزوم حضور وکیل ملکی متخصص را بهتر نشان می دهد.

اثبات مالکیت با شهادت شهود و حضور وکیل ملکی از مؤثر ترین راهکارهاییست که می تواند نتایج بهتری برای پرونده ی شما رقم بزند و ضمن جلوگیری از اطاله ی دادرسی پرونده ی شما در مدت زمانی کوتاه تر به سرانجام برساند. متذکر می شویم اطاله ی دادرسی به شرایطی اشاره می کند که مدت زمان رسیدگی به یک پرونده طولانی می گردد و پرونده برای ماه ها و سال ها در دادگستری بلاتکلیف می ماند.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعه ی مستمر در عرصه ی حقوق ملکی از تجاربی ارزنده و سوابقی درخشان در این حوزه برخوردار است. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای متخصص و توانمند در عرصه ی حقوق ملکی آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد.

برای انجام مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با ما در تماس باشید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *