اثبات مالکیت بدون قولنامه

اثبات مالکیت بدون قولنامه در شرایطی مطرح می گردد که بایستی بدون سند رسمی و سند عادی نظیر قولنامه برای اثبات مالکیت ملک اقدام نمود. طبیعی است چنین وضعیتی با چالش های متعددی همراه می باشد و از آنجایی که ملک در مراجع ثبتی به ثبت رسمی نرسیده است، می تواند بسیار دشوار و پیچیده باشد.

اثبات مالکیت به چه معناست؟

از منظر حقوقی مالکیت به رابطه ی خاص انسان با اشیا اشاره می کند. به دنبال رابطه ی مالکیت پاره ای آثار و تبعات حقوقی برای اشخاص به وجود می آید که می توانند آزادانه برای معامله و خرید و فروش اموال خود اقدام نمایند. همینطور هرگونه تعدی و تجاوز به این اموال می تواند از نظر قانونی جرم محسوب گردد و با مجازات های قانونی همراه باشد.

اثبات مالکیت بدون قولنامه عمدتا در رابطه با اموال غیرمنقول به چشم می خورد و برای املاک مطرح می شود. هرگاه دو نفر در رابطه با مالکیت یک ملک، دچار اختلاف شده و هر یک در صدد تصرف و تصاحب آن باشند،موضوع اثبات مالکیت در میان است. در چنین شرایطی خواهان بایستی از طریق ارائه ی ادله ی اثبات مالکیت در صدد اثبات ادعای خویش باشد و از طریق اسناد و ادله ی کافی آن را احراز نماید.

خوانده ی پرونده نیز با ارائه ی دلایلی برای مالکیت و تصرفات قانونی خود می تواند از خود دفاع کرده و برای اثبات مالکیت خود اقدام نماید.

در چنین شرایطی قانون پاره ای از موارد را به عنوان ادله ی اثبات مالکیت در نظر گرفته است که به شرح زیر می باشد:

سند رسمی

سند عادی نظیر قولنامه یا مبایعه نامه

شهادت شهود

اماره تصرف

سوگند

در این میان قدرت و اعتبار قانونی سند رسمی نسبت به سایر موارد بیشتر است. سند عادی به دستنوشته ها و قرارداد هایی اشاره می کند که پس از توافقات اولیه برای معامله و خرید و فروش ملک میان آنها تنظیم می شود. این قرارداد ها به ثبت رسمی نمی رسند و به همین دلیل از اعتبار قانونی کمتری برخوردار هستند. بر اساس قوانین موجود در صورت عدم وجود سند رسمی ، اثبات مالکیت با سند عادی صورت می پذیرد. به نظر شما اگر سند عادی وجود نداشت،آیا می توان کماکان برای اثبات مالکیت بدون قولنامه اقدامی نمود؟

اثبات مالکیت بدون قولنامه

اثبات مالکیت بدون قولنامه

علی رغم اینکه سند رسمی به عنوان معتبرترین و محکم ترین ادله ی اثبات مالکیت شناخته می شود، این قاعده ای مطلق نیست و استثنا هایی در این زمینه وجود دارد. اثبات مالکیت بدون قولنامه در شرایطی مطرح می گردد که سند رسمی وجود ندارد و سند عادی بنا به دلایلی مفقود شده و یا اساسا موجود نیست. در چنین شرایطی برای اثبات مالکیت بایستی از ادله هایی نظیر شهادت شهود و یا اماره ها استفاده کرد.

متذکر می شویم که دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوی اثبات مالکیت بدون قولنامه، دادگاه محل وقوع ملک می باشد.

در رابطه با اثبات مالکیت بدون قولنامه به یک نکته ی بسیار مهم توجه داشته باشید: املاکی که به صورت قانونی به ارث می رسند ممکن است در پاره ای موارد فاقد سند رسمی و یا قولنامه باشند. به حکم قانون ارث یکی از موجبات مالکیت افراد شناخته می شود که به دنبال آن مالکیت فرد مستقر می گردد. در چنین مواقعی برای اثبات مالکیت کافیست گواهی انحصار وراثت را به دادگاه ارائه داد. حتی در صورت عدم وجود سند رسمی و یا قولنامه، این گواهی معتبر بوده و می تواند نشان دهنده ی مالکیت فرد باشد.

شهادت شهود

در شرایطی که دسترسی به سند رسمی و قولنامه امکانپذیر نمی باشد ، برای اثبات مالکیت بدون قولنامه ، شهادت شهود می تواند مؤثر واقع گردد. برای این منظور شاهدان و افراد مطلعی که از مالکیت فرد اطلاع دارند و به هر طریقی شاهد عینی آن بوده اند می توانند در دادگاه حاضر شده و شهادت خود را به صورت کتبی و یا شفاهی نزد قاضی مطرح نمایند. استناد به شهادت شهود فقط به حکم دادگاه امکانپذیر می باشد.

اماره ید

اماره به معمای نشانه هاست و دلایل روشنی که مالکیت فرد را نشان می دهد. برای مثال تصرف طولانی مدت یک ملک توسط فرد و یا سکونت طولانی در آن ملک می تواند اماره ای بر مالکیت به حساب بیاید. با این حال قدرت اماره های قانونی محدود بوده و قبول آنها از سوی قاضی با دشواری هایی همراه می باشد. اثبات اماره ید با فرد متصرف است.

سوگند

اثبات مالکیت با سوگند بسیار محدود بوده و در واقع یک استثنای قانونی به حساب می آید. با این حال در صورت تشخیص قاضی پرونده در پاره ای موارد جهت اثبات مالکیت بدون قولنامه امکانپذیر می باشد.

اقرار

اقرار بیان حق و مطلبی به ضرر خود و به نفع طرف مقابل می باشد. در رابطه با دعوی اثبات مالکیت بدون قولنامه چنانچه طرف مقابل پرونده به نحوی به مالکیت خواهان اشاره نموده و به آن اقرار نماید، می تواند یکی از دلایل قاطع دعوی به حساب بیاید. چرا که در چنین وضعیتی فرد به عدم مالکیت خود اشاره کرده و حق مالکیت را به طرف مقابل واگذار نموده است.

اثبات مالکیت بدون قولنامه

اثبات مالکیت بدون قولنامه توسط وکیل ملکی

همانطور که متوجه شدید اثبات ماالکیت بدون قولنامه یکی از عناوین دعاوی ملکی به حساب می آید. دعاوی ملکی نسبت به سایر دعاوی از پیچیدگی ها و دشواری هایی بیشتری برخوردار هستند و از همین رو حل آنها به دانش و تجربه ی بیشتری نیاز دارد. حضور وکیل ملکی متخصص می تواند راهکار های قانونی بهتری در این شرایط ارائه داده و با مشاوره های حقوقی کارآمد و صحیح پرونده ی شما را در درست ترین مسیر خود قرار دهد.

از سوی دیگر موضوع اطاله ی دادرسی مشکلیست که همواره در رابطه با دعاوی ملکی به چشم می خورد. اطاله ی دارسی می تواند مدت زمان رسیدگی به یک پرونده را طولانی تر کرده و احتمال تضییع حقوق افراد در چنین مواقعی بیشتر است. وکیل ملکی با تسلط کامل بر قوانین و مقررات حوزه ی ملکی می تواند به نحو مؤثری از اطاله ی دادرسی پرونه ی شما جلوگیری و به عالی ترین شکل از حقوق شما دفاع نماید.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعه ی مستمر در عرصه ی امور ملکی از تجاربی ارزشمند در این زمینه برخوردار بوده و سوابقی درخشان در این حوزه کسب کرده است. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای متخصص و توانمند آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما عزیزان در داخل و خارج ایران می باشد.

1 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر به کسی که داخل مترو نشسته میتونیم ازش می خوام که قبض های پرداختی و بیاره و ببین که این چند وقت پیش اصالت و اقامت شد که ثابت کند آب و گاز یا اگر پسربچه دختری داره برای مدرسه میره و محل خونشون و و بعلاوه اینکه میتونیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم و جی پی اس گوشی رو چک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *