اثبات مالکیت زمین روستایی

اثبات مالکیت زمین روستایی یکی از دعاوی تخصصی ملکی است و در شرایطی مطرح می گردد که در رابطه با مالکیت زمین مذکور اختلافاتی وجود داشته باشد. این اختلافات یا ناشی از عدم وجود سند رسمی می باشد و یا تعارضاتی در زمینه ی تصرفات افراد به چشم می خورد. به طور کلی قانون برای چنین شرایطی پاره ای ادله و راهکارهای حقوقی را در نظر گرفته که از طریق آن می توان برای اثبات این دعاوی اقدام نمود. بنابراین از نظر قانونی اثبات مالکیت زمین روستایی امکانپذیر می باشد.

نکته ای که در میان حائز اهمیت است و بایستی به آن توجه داشته باشید عدم لزوم ثبت رسمی زمین های روستایی در گذشته بود. به همین دلیل قانون حمایت هایی را در این راستا در نظر گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید.

اثبات مالکیت زمین روستایی

اثبات مالکیت زمین روستایی

زمین های روستایی به دلیل اینکه برای بسیاری از آنها سند رسمی و ثبت شده صادر نشده است، همیشه در معرض اختلافات حقوقی متعددی قرار داشته اند. عمده ی این زمین ها بیشتر در اثر تصرفات طولانی مدتی که در آنها وجود داشته است، منسوب به مالکین آنها شمرده می شوند. بنابراین در رابطه با چنین زمین هایی به ندرت سند رسمی مالکیت صادر شده و برای اثبات مالکیت آنها باید از سایر ادله و روش ها بهره برد. ضمن اینکه هر گونه اختلافی در زمینه ی امور ثبتی چنین زمین هایی می تواند در هیئت های حل اختلاف ثبتی مطرح گردد و برای آن تصمیم گیری شود.

یکی از مهم ترین چالش هایی که در رابطه با اثبات مالکیت زمین روستایی وجود دارد، مشخص کردن وضعیت زمین است. قبل از هر چیزی بایستی به طور دقیق مشخص شود که زمین مذکور در تصرف چه شخص و یا اشخاصی قرار داشته و نوع تصرفات آن به چه شکل بوده است. بررسی معاملاتی که در رابطه با زمین شکل گرفته و همچنین بررسی زمین از لحاظ ورثه ای بودن از موضوعات مهمیست که همواره بایستی به خاطر داشته باشید. ارائه ی گواهی انحصار وراثتی که نشان دهد زمین مذکور به ارث رسیده است، می تواند یکی از روش های اثبات مالکیت زمین روستایی باشد.

در ادامه به شرح مهم ترین راهکار های قانونی برای اثبات مالکیت زمین روستایی خواهیم پرداخت:

سند عادی

با توجه به اینکه بسیاری از زمین های روستایی فاقد سابقه ی ثبتی می باشند، احراز مالکیت آنها از طریق استعلامات ثبتی امکانپذیر نیست. اما به نظر می رسد برای بسیاری از آنها اسناد عادی تنطیم گردیده است. این اسناد عادی در قالب انواع بیع نامه ، قولنامه و سایر قراردادهای دستنویس می باشد و معاملات و خرید و فروش این زمین ها را نشان می دهد. از نظر قانونی سند عادی به دستنوشته هایی اشاره می کند که در مراجع قانونی و ثبتی به ثبت نرسیده باشند و طرفین معامله آن را در میان خود تنظیم کرده اند. در حالی که سند رسمی از طریق مراجع ثبتی و قانونی به صورت رسمی ثبت می گردد.

چنانچه صحت این اسناد عادی احراز گردد، می توان از همین طریق برای اثبات مالکیت زمین روستایی اقداماتی انجام داد. البته بایستی در نظر داشته باشید که در رابطه با چنین اسنادی همیشه ادعای جعل و انکار و دستکاری وجود دارد که از طریق بررسی هایی توسط کارشناس رسمی دادگستری می توان صحت آن را تأیید نمود.

متذکر می شویم در صورت وجود سند رسمی، هیچ ادعایی در رابطه با سند عادی و سایر ادله پذیرفته نمی شود. به عبارت دیگر در تقابل با سند رسمی هیچ ادعایی پذیرفتنی نیست.

شهادت شهود

اگر به دنبال اثبات مالکیت زمین روستایی هستید و هیچ یک از اسناد رسمی و عادی در دسترس شما نیست و یا در صحت سند عادی تردیدی وجود دارد می توانید از طریق شهادت شهود و ارائه ی استشهادیه محلی برای اثبات ادعای خود استفاده نمایید. در چنین شرایطی به دلیل اینکه  شاهدان زیادی در رابطه با اثبات مالکیت زمین روستایی شما وجود دارد، احتمال برد شما بیشتر است.

اماره تصرف

اماره تصرف را شاید بتوان یکی از قوی ترین ادله ها در رابطه با اثبات مالکیت زمین روستایی برشمرد. در حال حاضر بیشتر زمین های روستایی در تصرفات افرادی قرار گرفته که شاید هیچ سند رسمی و عادی برای مالکیت آنها وجود ندارد، اما سالیان سال است که زمین مذکور در تصرف آنها قرار دارد و تا جایی که هیچ اعتراضی به این موضوع صورت نپذیرفته باشد، تصرفات آنها قانونی و رسمی است. اما در صورت هرگونه اعتراض قانونی به تصرفات آنها بایستی برای اثبات مالکیت خود اقدام نمایند.

اقرار

اقرار از نظر قانونی به عنوان یکی از راهکارهای اثبات مالکیت شناخته می شود. اقرار اخبار به حقی به ضرر خود و به نفع دیگریست. بنابراین چنانچه در دعاوی اثبات مالکیت زمین روستایی بتوان از طریق اقرار به ادعای مسأله ی مالکیت رسید، از نظر دادگاه قابل قبول بوده و به رسمیت شناخته می شود. در صورت هرگونه اقراری به نفع طرف مقابل ،دعوی خاتمه می یابد.

سوگند

سوگند به وجود خداوند منان در پاره ای موارد می تواند در اثبات مالکیت زمین روستایی مؤثر واقع گردد. سوگند بایستی با آداب و رسوم و تشریفات خاصی همراه باشد و با تشخیص قاضی دادگاه و در حضور او انجام گردد.

اثبات مالکیت زمین روستایی

اثبات مالکیت زمین روستایی توسط وکیل

اثبات مالکیت زمین روستایی جزء دعاوی ملکی شناخته می شود و از این رو دادگاه صالح برای رسیدگی به این دعوی، دادگاه محل وقوع ملک می باشد. دعوی و اثبات مالکیت با ارائه ی دادخواست حقوقی آغاز می گردد و ضروریست که همراه با این دادخواست تمامی ادله و مدارک مورد نیاز برای اثبات مالکیت به دادگاه ارائه گردد.

دعاوی ملکی از پیچیدگی ها و تخصص هایی برخوردار هستند که لزوم حضور وکیل ملکی بهتر و بیشتر نمایان می گردد. وکیل ملکی با تسلط کاملی که بر قوانین این حوزه دارد، می تواند به شکلی بهتر و مؤثر تر پرونده های ملکی را پیش ببرد و با تکیه بر تجارب و دانش خود بهترین نتایج را برای آن رقم بزند. ضمن اینکه حضور وکیل ملکی به شکل قابل ملاحظه ای می تواند از اطاله ی دادرسی پرونده ی شما جلوگیری نماید. امری که در رابطه با بسیاری از دعاوی ملکی به چشم می خورد و موجب تضییع حقوق افراد می گردد.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعه ی مستمر در حوزه ی دعاوی ملکی از تجاربی ارزشمند و سوابقی درخشان در این زمینه برخوردار است. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای مجرب و توانمند در زمینه ی امور ملکی آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج کشور می باشد.

1 دیدگاه

  • سلام واقعا از شما و همه همکارهیتان که در این بخش وکالت فعالیت می‌نمایید. بسیار ممنونم و خیلی عالی وروشن دره زمینه ای که نیازمنده مشاوره هستیم راهنمایی می‌فرمایید ممنونم مرسی خداوندی وبرکت وباسلامتی کامل و پرانرژی باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *