طلاق

وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی کیست؟ ویژگی وکیل طلاق چه می یاشد؟ طلاق توافقی چیست و راه و روش های آن چه می‌باشد؟ اگر شما هم سوالات بسیاری درباره‌ طلاق توافقی دارید، با ما همراه باشید زیرا در این مقاله به سوالات شما پاسخ داده ایم.

برخی از طلاق ها از سمت مرد اتفاق می‌افتد. به دلیل اینکه حق طلاق با مرد یکی از قوانین ایران است، مرد برای دریافت طلاق نیازی به مدارک خاصی ندارد. در برخی دیگر از موارد طلاق به درخواست زن شکل می‌گیرد. مانند طلاق به استناد عسر و حرج، طلاق خلع، طلاق مبارات و…
هر کدام از موارد های ذکر شده چه به درخواست مرد انجام شود و یا چه به درخواست زن انجام شود، دارای یکسری مشکلات و مسائلی خواهند بود که کمترین مشکل آن طولانی شدن جریان طلاق است. به همین دلایل متعدد زن و مرد به این فکر می‌افتند که بهتر است به صورت توافقی از همدیگر جدا شوند تا کمتر وقت و هزینه خود را هدر دهند

مزایای طلاق توافقی

انجام شدن طلاق با سرعت بالاتر و صرفه جویی در وقت
توافق کردن حقوق های مالی و غیر مالی بین زن و مرد مانند : مهریه، نفقه، حضانت فرزند
حضور در دادگاه الزامی نیست
امکان حذف نام همسر در شناسنامه در صورت عدم نزدیکی زوجین

طلاق توافقی چه مراحلی دارد؟

طلاق توافقی هم مانند دیگر امورات حقوقی و قضایی دارای یک سری مراحل های مختلفی می‌باشد. پیشنهاد می‌شود برای انجام دادن مراحل های مختلف ، از یک وکیل متخصص طلاق توافقی استفاده کنید. زیرا استفاده از وکیل متخصص ، باعث می‌شود تا مراحل ها با سرعت بیشتری انجام شود و هزینه و وقت کمتری را برای طلاق صرف کنید.

وکیل طلاق توافقی

درخواست طلاق توافقی

برای اینکه درخواست طلاق توافقی دهید، ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراحعه کنید. بعد از ارجاع به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به درخواست دعوی و ارائه دادخواست شما به دادگاه مرتبط صورت گیرد. زوجین باید به دفاتر مراجعه کنند و دادخواست طلاق توافقی را مطرح کنند.

ارجاع به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی

قوه قضائیه به دلیل اینکه آمار طلاق را کاهش دهد، زوج هایی را که قصد طلاق دارند را به مراکز های مشاوره خانواده ارجاع می‌دهد. مراجعین باید ۵ جلسه مشاوره را طی نمایند. در هر جلسه راه حل هایی ارائه می‌شود. بین هر جلسه فرصتی برای اجرای راه حل ها داده می‌شود. همچنین ممکن است جلسات مشاوره تا چندین ماه طول بکشد.

تنظیم توافقنامه طلاق توافقی

از مهم ترین مدارکی که باید در زمان رسیدگی و بررسی به دادگاه خانواده ارائه شود، توافقنامه طلاق توافقی می‌باشد.
توافقنامه طلاق یک سندی می‌باشد که زوجین درباره تمامی حقوق های یکدیگر اعم از مهریه و نفقه و … تصمیم گیری کردند و آن را به همراه امضای زوجین در اختیار دادگاه قرار می‌دهند.

ارجاع به پزشکی قانونی

از دیگر مدارک هایی که باید به دادگاه تحویل داده شود، گواهی عدم بارداری است. زوجه باید قبل از صادر شدن طلاق به آزمایشگاه مراجعه کند و آزمایش بارداری دهد. دادگاه برای دریافت این مدرک زوجه را به آزمایشگاه منتخبی که دارند ارجاع می‌دهند تا گواهی عدم بارداری به صورت درست و صحیح تری و با وقت کمتری ارائه شود.

از دیگر مواردی که باید به پزشکی قانونی مراجعه کرد، عدم نزدیکی زوجین می‌باشد. یعنی هنگامی که زوجین ادعا دارند که باهم نزدیکی نداشتند و زوجه باکره است. ور این صورت باید علاوه بر صدور گواهی عدم بارداری، گواهی بکارت برای زوجه صادر شود. گواهی بکارت به این دلیل مهم و حائز اهمیت است که زوجه بعد از طلاق می‌تواند درخواست دهد که نام همسرش از شناسنامه حذف شود و یک شناسنامه جدید و سفید برای وی صادر شود.

پیشهناد می شود وکیل خانواده را مطالعه کنید

ارجاع پرونده به دادگاه

بعد از انجام دادن مرحله های مشاوره، اگر همچنان مشکلی در بین زوجین باشد و اصرار بر طلاق دارند، مرکز مشاوره گواهی عدم سازش زوجین را صادر می‌کند. بعد از صدور آن را برای تکمیل پرونده و ادامه دادن فرآیند به دادگاه ارسال می‌کند.  دادگاه بعد از اینکه مدارک را بررسی کرد، درصورت نداشتن نواقص در پرونده، جلسه رسیدگی برای صادر کردن رای اقدام می‌کند.

صادر کردن رای توسط دادگاه

دادگاه جلسه ای را تشکیل می‌دهد. قاضی مدارک را بررسی می‌کند. سپس اظهارات زوجین به همراه وکلای آنها گوش می‌دهد. بعد از شنیدن اظهارات زوجین و وکلای آنها و بررسی مدارک ها تصمیم به صدور طلاق توافقی می‌گیرد. اگرچه زوجقن در دادگاه دچار اشتباهاتی شوند که همچنان بر سر حقوق همدیگر به توافق نرسیده باشند، طلاق از حالت توافقی خارج می‌شود و دادگاه رای طلاق توافقی را صادر نخواهد کرد.

صادر کردن رای توسط دادگاه

دادگاه جلسه ای را تشکیل می‌دهد. قاضی مدارک  را بررسی می‌کند. سپس اظهارات زوجین به همراه وکلای آنها گوش می‌دهد. بعد از شنیدن اظهارات زوجین و وکلای آنها و بررسی مدارک ها تصمیم به صدور طلاق توافقی می‌گیرد.

اگرچه زوجبن در دادگاه دچار اشتباهاتی شوند که همچنان بر سر حقوق همدیگر به توافق نرسیده باشند، طلاق از حالت توافقی خارج می‌شود و دادگاه رای طلاق توافقی را صادر نخواهد کرد.

اسقاط حق تجدید نظر

از مهم ترین مسئله ای که باید به آن پرداخت است است که برای تسریع امورات و صادر شدن اجرای هرچه سریع تر رای طلاق توافقی، فرجام خواهی و یا اسقاط حق تجدید نظر در دادگاه تصریح گردد. اگرچه این حقوق موجب قانون آئین دادرسی مدنی و قانون حمایت خانواده که مصوب سال ۱۳۹۱ بوده، به رسمیت شناخته شده است ساقط نشود، برای اجرای رای طلاق و جاری شدن صیغه طلاق و ثبت رسمی طلاق باید تا انقضای مهلت قانونی صبر کرد. همین امر باعث می‌شود که طلاق را به ۴۰ روز دیرتر بياندازد.

مراجعه به دفاتر طلاق

بعد از صادر شدن گواهی عدم سازش و رای طلاق توسط دادگاه، زوجین باید در مهلت قانونی به دفاتر طلاق مراجعه کنند. در این دفاتر صیغه طلاق جاری می‌شود و بعد از ثبت رسمی طلاق در دفاتر رسمی، سند طلاق نامه نیز صادر می‌شود.

مدارک مورد نیاز طلاق توافقی

بعد از درخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، باید علاوه بر دادخواست مدارکی به دفاتر ارائه شود. این مدارک عبارت است:
عقدنامه
اصل کارت ملی
اصل شناسنامه

برخی از مدارک بعد از دادخواست به دادگاه ارائه شود در غیر این‌ صورت رای صادر نخواهد شد. این مدارک شامل :
توافقنامه طلاق توافقی
گواهی عدم بارداری
عدم سازش
گواهی بکارت

مدت زمان طلاق توافقی چه مقدار است؟

بهتر است که طلاق به صورت توافقی باشد. طلاق توافقی زمان کمتری دارد. اگر شما با روند دادگاه آشنا نباشید ممکن است روند کاری شما طول بکشد. بنابراین بهتر است از وکیل طلاق توافقی بهره ببرید و با کمک از وکیل طلاق توافقی روند اجرایی طلاق را تسریع ببخشد.

سایت صلح یک مرجع قضایی

ایا وکیل طلاق وکیل پایه یک دادگستری است؟

‏خیر، وکیل طلاق وکیل پایه یک دادگاه نیست. وکیل طلاق یک متخصص حقوقی است که در حقوق خانواده تخصص دارد و به طور خاص به پرونده های مربوط به طلاق، جدایی و حضانت فرزند رسیدگی می کند. در حالی که وکلای طلاق ممکن است در دادگاه برای وکالت از موکل خود در طول مراحل طلاق حضور یابند، آنها وکلای اصلی دادگاه محسوب نمی شوند.

‏وکلای پایه دادگاه که به عنوان وکلای منصوب از سوی دادگاه یا وکلای عمومی نیز شناخته می شوند، متخصصین حقوقی هستند که توسط دادگاه برای وکالت افرادی که توانایی استخدام وکیل خود را ندارند، منصوب می شوند. این وکلا معمولاً به پرونده های دیگری رسیدگی می کنند

ویژگی وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی یک وکیل پایه یک دادگستری می‌باشد. وکیل طلاق به زوجین کمک می‌کند تا به صورت مسالمت‌ آمیز از یکدیگر جدا شوند.

مهارت ارتباطی :

وکیل طلاق باید بتواند به صورت موثر با زوجین ارتباط برقرار کند. وکیل زلاق باید به نگرانی و سوالات موکل خود گوش دهد و اورا با روند فانونی آشنا کند.

مهارت مذاکره:

وکیل طلاق توافقی باید بتواند با مذاکره کردن با وکیل مقابل، به توافق های عادلانه برسد. وکیلان باید با بررسی کردن شرایط ها، به یک حقوق مشترکی برسند و به یک نتیجه سودمندی برسند.

طلاق توافقی

همدلی:

به دلیل اینکه طلاق یک فرآیند عاطفی است، باید یک وکیل خوب به موکل خود دلگرمی دهد و با موکلش ابراز همدردی کند.

دانش حقوق خانواده :

وکیل طلاق توافقی باید علم و دانش از قوانین خانواده داشته باشد. همچنین اگر در قوانین خانواده تغییراتی رخ داد، وکیل طلاق درجریان باشد. این تسلط بر روی قوانین خانواده باعث می‌شود تا اعتبار وکیل طلاق بالاتر برود و بتواند بهتر به موکل خود کمک کند.

صبر داشتن:

طلاق چون یک پروسه طولانی است، باید وکیل طلاق علاوه بر پشتکار خوب باید یک وکیل صبور باشد. تا بتواند موارد را بهتر پیگیری کند و اجرای طلاق را تسریع ببخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *