هدف ما از ارائه این مقاله آشنایی مخاطبان عزیز با شرایط و وظایف وکیل دیوان عدالت اداری است. اما در ابتدا بهتر است بدانید دیوان عدالت اداری به  چه مرجع قضایی گفته می‌شود.

گاهی ممکن است شکایت افراد از سازمان و نهاد تحت نظر دولت باشد. بر این اساس یک مرجع قضایی تحت عنوان دیوان عدالت اداری راه اندازی شد. این مرجع قضایی تحت نظر قوه قضاییه فعالیت دارد و وظیفه آن رسیدگی به امور مربوط به شکایت و اعتراض افراد نسبت به سازمان‌های دولتی است.

دیوان عدالت اداری

 

وکیل دیوان عدالت اداری

نکته‌ای که در پرونده‌های مربوط به دیوان عدالت اداری باید به آن توجه داشت، این است که نحوه رسیدگی به امور قضایی در دیوان عدالت اداری نسبت به دادگاه‌های انقلاب و عمومی تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. شیوه رسیدگی به امور در این مرجع قضایی کاملا متفاوت می‌باشد. 

فردی که رئیس این مرجع قضایی را انتخاب می‌کند، رئیس قوه قضاییه می‌باشد. به آیین دادرسی در دیوان عدالت اداری آیین دادرسی با قانون تشکیلات گفته می‌شود. این آیین از 124 ماده و نکات متفاوت تشکیل شده است.

رسیدگی به پرونده‌های مطرح شده در دیوان عدالت اداری یک کار تخصصی است. اگر فردی غیر از وکیل دیوان عدالت اداری رسیدگی به این دسته از پرونده‌ها را بر عهده بگیرد با سختی‌های زیادی مواجه خواهد شد. شیوه پیگیری و پیشبرد این گونه شکایت‌ها با پرونده‌های جاری در دادگاه‌های عمومی و انقلا کاملا متفاوت است.

توصیه ما برای تمامی کسانی که قصد به جریان انداختن پرونده در دیوان عدالت اداری را دارند، استفاده از راهنمایی و مشاوره یک وکیل مجرب و متخصص در این حوزه است. تا در صورت لزوم رسیدگی به امور پرونده را به او واگذار کنند.

عملکرد وکیل دیوان عدالت اداری 

پس از تنظیم وکالت‌نامه بین وکیل و موکل، وکیل قادر خواهد بود شکایت را از جانب موکل خود مطرح کند. لازم به ذکر است پیگیری پرونده در این مرجع قضایی عموما به صورت غیر حضوری است، بنابراین متقاضیان چنین پرونده‌هایی باید در هنگام استخدام وکیل، فردی را برای این کار انتخاب کنند که بتواند به صورت حضوری به دیوان عدالت اداری مراجعه کند، و با قاضی پرنده صحبت کند. 

تاثیر صحبت رودررو با قاضی، بسیار بیشتر از لایحه‌های کتبی می‌باشد. مکالمه رودررو جوانب مختلف پرونده را برای قاضی روشن خواهد کرد، و تاثیرگذاری بیشتری بر ذهن قاضی خواهد داشت. در ملاقات حضوری با وکیل دیوان عدالت اداری، وی با ارزیابی تمامی ابعاد پرونده، راه حل‌های لازم را برای حل مشکل شما پیدا خواهد کرد. 

چگونه می‌توان وکیل دیوان عدالت اداری استخدام کرد؟

عموما شرایط استخدام یک وکیل دیوان عدالت اداری به نسبت استخدام وکیل برای پرونده‌های دیگر دشوارتر است. تعداد وکلایی که در این حوزه فعالیت دارند به نسبت سایر حوزه‌های وکالت کمتر می‌باشد. در هنگام استخدام وکیل به این نکته توجه کنید که هر وکیلی، اطلاعات و دانش لازم برای فعالیت در این حوزه را ندارد.

بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از استخدام وکیل از رزومه او در این زمینه اطمینان حاصل کنید.

 

به طور کلی وکیلی که تخصص لازم برای پیگیری پرونده‌های مربوط به دیوان عدالت اداری را ندارد، ممکن است نتواند حق و حقوق موکل خود را به طور کامل مطالبه کند. داشتن دانش، تجربه و مهارت لازم در این حوزه از فاکتورهای اصلی استخدام وکیل می‌باشد.

ویژگی‌های بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

لازم به ذکر است در مواردی که شما پرونده‌ای مربوط به دیوان عدالت اداری دارید، نیاز شما به استخدام یک وکیل خبره و با تجربه در این زمینه بیشتر از موضوعات دیگر احساس می‌شود. یکی از دلایل ضرورت استخدام مشاور حقوقی در این حیطه وجود قوانین بسیار زیاد و پراکنده است. قوانین مطرح شده در این نوع دعاوی در عین سادگی بسیار گسترده می‌باشند. 

در پرونده‌های مربوط به دیوان عدالت اداری جلسات رسیدگی به پرونده به شکلی که در عرف مشاهده می‌کنید، برگزار نمی‌شود. وکیل موظف است دفاع از موکل خود را به صورت کامل و خلاصه از موکل خود به عمل آورد. چنین رسیدگی ملزم به وجود آگاهی کامل وکیل پرونده در رابطه با نحوه رسیدگی به پرونده در شعبه‌های مختلف این مرجع قضایی است.

با توجه به اهمیت وکیل در پیگیری امور مربوط به چنین پرونده‌هایی، لازم است از مشاوره و راهنمایی افرادی که به طور تخصصی در این زمینه مشغول به کار‌ می‌باشند استفاده کنید. تسلط کامل وکیل بر موضوع پرونده نقش مهمی در موافق بودن رای دادگاه دارد.

"</p

 

ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری

ثبت شکایت در این مرجع قضایی مخصوص کارکنان دولت و به طور کلی افرادی که بنابر دلیل مشخصی، قصد شکایت از یک ارگان دولتی دارند است. این افراد برای مطرح کردن شکایت خود و پیگیری آن بایستی به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند، تا شکایت آن ها بررسی و پیگیری شود.

عموما در چنین پرونده‌هایی وکلای حقوقی نهاد و یا ارگان مورد نظر در همه‌ی جلسات حضور دارند. بر اساس قانون اگر مدعی نتواند به درستی از حق و حقوق خود دفاع کند، محکوم خواهد شد. بنابراین به جریان انداختن چنین پرونده‌های استخدام یک وکیل کار آزموده را می‌طلبد.

 

دلایل نیاز استخدام وکیل دیوان عدالت اداری

امروزه تمام حرف‌ها و مشاغلی که در دنیا وجود دارند در حال تخصصی‌تر شدن می‌باشند. وکالت نیز یکی از این موارد است که تخصص و دانش فرد از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از کسانی که شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح می‌کنند، توانایی تجزیه و تحلیل حرفه‌ای پرونده را نخواهند داشت. در چنین شرایطی استخدام یک وکیل دیوان عدالت اداری که از تخصص و دانش لازم برخوردار است، واجب و ضروری می‌باشد. بدون شک یک وکیل کارآزموده در این حیطه به مباحث دیوان تسلط کامل خواهد داشت.

دلایلی که حضور وکیل در چنین پرونده‌هایی را الزامی می‌کند عبارتند از:

  • وکیلی که مخصوص دیوان عدالت باشد، دانش و اطلاعات لازم را در این حیطه خواهد داشت.
  • دیوان عدالت اداری قوانینی متفاوت با قوانین سایر مراجع قضایی دارد.
  • با استخدام وکیل احتمال موفق شدن پرونده افزایش پیدا خواهد کرد.
  • استخدام وکیل موجب خواهد شد هزینه‌های که فرد متقاضی مجبور به پرداخت آن‌ها به دیوان عدالت اداری است، به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری

تعیین مبلغ دستمزد وکیل دیوان عدالت اداری، مانند حق و زحمه سایر وکلا در حوزه‌های دیگر به صورت توافقی بین وکیل و موکل انجام می‌شود. عموما حقوق وکیل متناسب با اقداماتی است که برای پیش روی پرونده انجام می‌دهد. در صورتی که در یک پرونده نیازی به مراجعه مرتب وکیل به مرجع قضایی نباشد، دستمزد وکیل کمتر خواهد بود. به تبع در صورتی که فعالیت‌هایی که وکیل برای پیشبرد روند پرونده بیشتر باشد، دستمزد او نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

عموما در دستمزد وکیل سطح تحصیلات وکیل نیز تاثیرگذار است. بنابر عرف اگر مدرک دانشگاهی وکیل کارشناسی ارشد باشد، دستمزد او 5 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. برای مدرک دکتری نیز مبلغ حق زحمه 10 درصد افزایش می‌یابد. 

وکیل متخصص در زمینه تخلفات اداری

در دنیای امروز شاهد افزایش تعداد متخلفان اداری می‌باشیم. متاسفانه هر روز  جمعیت این افراد در حال بیشتر شدن است. این موضوع سبب شده نیاز جامعه به وکیلی که در زمینه دیوان عدالت اداری متخصص باشد، بیشتر از قبل احساس شود. وکیلی که در این حوزه تخصص دارد، با تمامی قوانین مربوط به این مرجع قضایی آشنایی دارد. چنین دانشی به پیشبرد موفق پرونده قضایی شما کمک خواهد کرد. وکیلی با این خصوصیات قادر خواهد بود، در زمان کوتاهی موکل خود را به حق و حقوق خود برساند.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

 

مرجع قضایی دیوان عدالت اداری تنها در تهران وجود دارد. بنابراین توصیه ما به متقاضیان چنین پرونده‌هایی، استخدام وکیلی است که در تهران حضور دارد. با توجه به اینکه این مرجع قضایی در تهران واقع است، بنابراین وکلای ساکن تهران پرونده‌های مشابه بیشتری در این زمینه کار کرده‌اند، و به تبع از تجربه بیشتری در این حیطه برخوردار می‌باشند. نکته دیگر استخدام وکیل دیوان عدالت اداری در تهران، امکان حضور فیزیکی او در مرجع قضایی است. به این شکل که هر وقت حضور وکیل در دیوان عدالت اداری لازم شد، می‌تواند در آنجا حاضر شود و به صورت مستقیم با قاضی مکالمه داشته باشد. 

 

دکتر احمد زهره‌وند وکیل دیوان عدالت اداری

همانطور که قبلا اشاره شد، پرونده‌های مربوط به دیوان عدالت اداری پرونده‌های متفاوتی می‌باشند، که روند پیگیری آن‌ها نسبت دیگر موضوعات تخصصی‌تر می‌باشد. از این رو استخدام یک وکیل مجرب لازمه‌ی موفقیت چنین پرونده‌هایی است. دکتر احمد زهره‌وند وکیل پایه یک دادگستری سابقه درخشانی در این زمینه دارد.

تیم مجرب دکتر زهره‌وند تا به حال پرونده‌های زیادی را در دیوان عدالت اداری به نتیجه رسانده‌اند.

دکتر زهره‌وند علاوه بر وکالت، مدرس علوم حقوقی در دانشگاه نیز می‌باشند. تسلط ایشان بر مباحث حقوقی مثال زدنی است. تلفیق این تسلط همراه با تجربه و خلاقیت دکتر زهره‌وند، نتیجه‌ای موفقیت آمیز برای ایشان به ارمغان آورده است. 

برای رزرو وقت مشاوره می‌توانید به دفتر ایشان در نیاوران مراجعه کنید، و یا از طریق راه‌های ارتباطی تلفنی وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

دکتر زهره‌وند نه تنها در زمینه دیوان عدالت اداری بلکه در حیطه طلاق، ملک، مهاجرت و … روزمه پرافتخاری دارد. در صورتی که پرونده قضایی شما در رابطه با این موضوعات است، بهترین گزینه برای شما تیم مجرب دکتر زهره‌وند می‌باشد.

کلام آخر

در دنیای امروزی شاهد افزایش روز افزون جرم و جنایت می‌باشیم. یکی از اساسی‌ترین دلایل این موضوع عدم آگاهی مردم با قوانین حقوقی می‌باشد. این موضوع در جامعه ما یک معضل است، زیرا بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با این قوانین به سادگی فریب می‌خورند. یک ایده‌ی مطلوب برای کاهش این معضل، افزایش آگاهی از  طریق مطالعه مجلات و مقالات حقوقی است. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *