نحوه محاسبه نفقه زن همواره سؤالات متعددی به همراه داشته و با نکات قانونی زیادی همراه می باشد. نفقه به عنوان یکی از مهم ترین حقوق مالی زن در طول دوران زندگی مشترک آنها به حساب می آید و پرداخت آن جزء یکی از وظایف اصلی مرد شناخته می شود. زندگی زناشویی وظایف و حقوق متقابل زیادی را برای زوجین به وجود می آورد. شرایطی مشابه با یک قرارداد دوجانبه که در صورت هر گونه عدم انجام تعهدات از سوی یکی از طرفین قرارداد می توان الزام قانونی او را برای انجام تعهد خواستار گردید.

عدم پرداخت نفقه به عنوان نوعی عدم انجام تعهد از سوی مرد به حساب می آید و قانونگذار ایران راهکارهایی به این منظور در نظر گرفته است. در چنین شرایطی مبلغ نفقه می تواند محل اختلاف نظرات بسیاری باشد و طبیعتا مبلغ آن حسب مورد متفاوت است. به نظر شما نحوه محاسبه نفقه زن در نظام حقوقی ایران چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه نفقه زن

نگاهی به نحوه محاسبه نفقه زن

به مجرد وقوع عقد نکاح دائم تعهدات دوجانبه ی بسیاری میان زن و مرد آغاز می گردد که یکی از مهم ترین آنها پرداخت نفقه است. نفقه دایره ی وسیعی از تعاریف را می تواند شامل شود و به مجموع نیاز های مالی و مالی زن اشاره می کند. نیازهایی مانند خوراک، پوشاک، مسکن، درمان، دارو و سایر موارد که البته صرفا نیاز های ضروری زن به صورت متعارف و عرفی آن در نظر گرفته می شود. بدیهی است که نیاز های غیرضروری زن مانند مسافرت، عمل های زیبایی و سایر هزینه های جانبی از نظر قانونی به عنوان نفقه زن محسوب نمی گردد.

قانون یک شرط اساسی و بسیار مهم را برای پرداخت نفقه زن در نظر گرفته است و آن تمکین زن در برابر مرد می باشد. تمکین می تواند شامل تمکین عام و تمکین خاص گردد. تمکین عام به معنای اطاعت از شوهر در طول زندگی زناشویی و زندگی در محل مورد نظر او می باشد. تمکین خاص صرفا به در دسترس بودن شوهر از نظر مسائل جنسی در حیطه ی عرف و شرع اشاره می کند. بنابراین زنی که از هرگونه تمکین در برابر شوهر خود امتناع می کند، نمی تواند از نظر قانونی برای دریافت نفقه اقدامی نماید.

با اثبات تمکین، پرداخت نفقه زن ضروری بوده و هرگونه امتناع از آن می تواند قابل پیگیری قانونی قرار بگیرد. در شرایطی که زن برای دریافت نفقه ی خود شکایت می کند، نحوه محاسبه نفقه زن بسیار حائز اهمیت می باشد. در رابطه با مبلغ نفقه ممکن است از همان ابتدای زندگی توافقاتی در این زمینه میان زوجین حاصل گردد.

حتی این امکان وجود دارد که در صورت مطرح کردن شکایت نفقه، مرد متعهد شود که مبلغی مشخص را برای زن در نظر گرفته و به دعوی خاتمه دهد. اما در صورتی که مبلغی برای نفقه مشخص نشود و توافقاتی در این زمینه حاصل نگردد، دادگاه وارد عمل می شود. نحوه محاسبه نفقه زن در دادگاه از رویه های موجود پیروی می کند و عرف اهمیت به سزایی در این میان دارد.

بدین منظور دادگاه برای بررسی های دقیق تر موضوع را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهد تا با توجه به نظرات او حکم لازم را صادر نماید. متذکر می شویم که در نحوه محاسبه نفقه زن نکات بسیار زیادی لحاظ می گردد که از مهم ترین آنها می توان به میزان تحصیلات زن، شأن و شخصیت اجتماعی، موقعیت و جایگاه اجتماعی زن، خانواده ی پدری، سن زن و سایر موارد اشاره نمود. بنابراین کارشناس رسمی دادگستری با در نظر گرفتن جمیع این موارد و همچنین با توجه به وضعیت مالی و اموال و دارایی های مرد مبلغی را به عنوان نفقه در نظر می گیرد.

این مبلغ به طرفین دعوی اعلام می شود و حق اعتراض برای آن محفوظ است.

متذکر می شویم که نفقه برای عقد موقت تعریف نمی شود و زنانی که در عقد موقت به سر می برند حتی علی رغم تمکین عام و خاص از شوهر خود، حقی برای دریافت نفقه نخواهند داشت.

4 نکته ی مهم در رابطه با نحوه محاسبه نفقه زن

  • علاوه بر نفقه زن، پرداخت نفقه فرزند نیز جزء وظایف مرد شناخته می شود که به صورت جداگانه و مستقل از نفقه مادر قابل محاسبه و لحاظ می باشد. یادآور می شویم در رابطه با نحوه محاسبه نفقه زن، تعداد فرزندان او تأثیری در مبلغ نفقه زن ندارد.
  • زنان در دوران عده ی طلاق رجعی صاحب حق نفقه می باشند و پرداخت آن بر عهده ی مرد قرار دارد. نحوه محاسبه نفقه زن در این شرایط همانند مواردی بود که به آن اشاره کردیم.
  • موضوع مسکن غیرمستقل و نامناسب می تواند یکی از مصادیق نفقه به حساب بیاید و در صورتی که زن در مسکنی نامناسب به سر می برد و شوهر توانایی مالی کافی برای تهیه ی مسکن مناسب را دارد، قابل شکایت خواهد بود. چرا که تهیه ی مسکن مستقل و مناسب جزء حقوق زن به حساب می آید. ضمن اینکه هرگاه زن دارای حق مسکن باشد می تواند به تنهایی و بدون اجازه ی شوهر مسکن خود را تغییر دهد و به مسکنی مناسب تر نقل مکان کند. البته ناگفته نماند که وضعیت مسکن زن در زمان مجردی او و در دوران زندگی در خانه ی پدری در رابطه با نحوه محاسبه نفقه زن می تواند مورد نظر کارشناس قرار بگیرد.
  • در رابطه با نحوه محاسبه نفقه زن، ازدواج قبلی زن تأثیری نخواهد داشت.

نحوه محاسبه نفقه زن در دوران عقد

در دوران عقد، معمولا زندگی مشترک زوجین زیر یک سقف آغاز نمی گردد و از این رو مسأله ی تمکین با ابهامات و چالش هایی روبروست. به طور کلی به مجرد وقوع عقد نکاح دائم و جاری شدن صیغه ی آن تعهدات متقابل زوجین آغاز می گردد و پرداخت نفقه یکی از آنهاست. چنانچه در دوران عقد، تمکین عام و یا تمکین خاص صورت پذیرد و یا علی رغم آمادگی زن، شوهر از شروع زندگی مشترک امتناع کند، پرداخت نفقه زن حتمی و مسلم است.

در رابطه با نحوه محاسبه نفقه زن در دوران عقد هیچ تفاوتی با زندگی مشترک ندارد و همان مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، لحاظ خواهد شد.

نحوه محاسبه نفقه زن

نحوه محاسبه نفقه زن از دیدگاه وکیل ملکی

موضوع نفقه و نحوه محاسبه نفقه زن از منظر قوانین ایران مورد توجه قرار گرفته و احکام مقتضی زیادی در این زمینه به چشم می خورد. هرچند در این رابطه اختلاف نظر های بسیار زیادی مطرح است و از این رو تعیین مبلغ دقیق نفقه زن کار چندان آسانی نیست. به خصوص در شرایط اقتصادی فعلی جامعه ی ما که به شدت پیچیده و غیرقابل پیش بینی است.

با این حال در رابطه با نحوه محاسبه نفقه زن مؤلفه هایی در نظر گرفته شده است که بتواند حقوق زن را به بهترین شکل ممکن تأمین کند. در این میان حضور وکیل خانواده می تواند از طریق ارائه ی مشاوره های حقوقی کارآمد و راهکارهای قانونی صحیح، پرونده ی شما را در درست ترین مسیر قانونی خود قرار دهد. وکیل خانواده تخصصیست که پیرامون مسائل و دعاوی خانواده شکل گرفته و به صورت متمرکز در این زمینه فعالیت می کند و با تخصص بر قوانین و مقررات این حوزه می تواند روند دادرسی پرونده ی شما را تسریع بخشد.

دکتر زهره وند با سال ها مطالعات مستمر و فعالیت متمادی در عرصه ی وکالت دعاوی خانواده از سوابقی درخشان در این حوزه برخوردار می باشد و با تکیه بر دانش و تجارب ارزنده ی خود می تواند بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای توانمند و مجرب در زمینه ی دعاوی خانواده آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج کشور می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *