مهریه یا صداق به مالی گفته می شود که  زن هنگام ازدواج مالک آن می شود و مرد ملزم است که این مال را به زن بپردازد. انواع مهریه مهر المسمی، مهر المثل و مهر المتعه می باشد. جهت مطالبه مهریه می توانید از بهترین وکیل مهریه در تهران کمک بگیرید. برای مشاهده پروفایل دکتر احمد زهره وند وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل مهریه در تهران کلیک فرمایید.

مالی که به عنوان مهریه تعیین می گردد باید قابل تملک باشد. یعنی دارای ارزش اقتصادی جهت داد و ستد باشد. به عنوان مثال جنگل، کوه، دریا و ستاره را نمی توان به عنوان مهریه در نظر گرفت. مهریه باید هم منفعت عقلایی داشته باشد. هم از نظر دین اسلام مشروعیت داشته باشد. در  ازدواج دائم تعیین مهریه رکن اصلی برای صحت نکاح نیست. به طوری که عدم ذکر مهریه به صحت ازدواج لطمه ای وارد نخواهد کرد. مهریه امکان دارد در زمان نکاح و یا طی یک قرارداد بعد از نکاح تعیین شود. تعیین مهریه شرط صحت نکاح نیست.

بهترین وکیل مهریه در تهران باید از طرفی به قوانین ثبتی تسلط کامل داشته باشد. به طوری که برای شناسایی و توقیف اموال غیر منقول زوج اقدامات لازم را انجام دهد. از طرف دیگر باید به قوانین پیچیده فقهی و حقوق خانواده تسلط کافی داشته باشد بنابراین مبحث مطالبه مهریه مبحثی بسیار پیچیده است. تجربه و تخصص و کاردان بودن وکیل مهریه در این مسئله امری بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

بهترین وکیل مهریه در تهران

مزایای داشتن بهترین وکیل مهریه در تهران

کمک گرفتن از وکیل مهریه برای مطالبه مهریه مزایای زیادی دارد به طور کلی مهم‌ترین مزایای کمک گرفتن از وکیل مهریه به شرح زیر است:

  • نیازی نیست که زوجه شخصا مطالبه مهریه را پیگیری کند. این امر باعث کاهش استرس و فشارهای روحی و روانی برای زوجه می گردد.
  • به حضور موکل در دادگاه و مراحل مختلف نیازی نیست. وکیل مهریه به بهترین شکل ممکن این مراحل را پیگیری خواهد کرد.
  • مراحل توقیف اموال زوج و مزایده با سرعت بیشتری توسط وکیل مهریه انجام می شود.
  • وکیل مهریه از تضییع حقوق طرفین جلوگیری خواهد کرد.
  • رویه ها و مراحل کارهای دادگاه یا اداره ثبت بسیار پیچیده است و افراد عادی دچار سر در گمی می شوند. در حالی که وکیل مهریه به راحتی این رویه ها را می شناسد و پیگیری می کند.
  • به طور کلی روند مطالبه مهریه بسیار آسان تر از زمانی است که به تنهایی برای مطالبه مهریه اقدام می کنید.
  • با داشتن بهترین وکیل مهریه در تهران دیکر دچار سردرگمی و کلافگی در دادگاه و اداره ثبت نمی شوید.
  • در صورت داشتن مشکل و قصد جدایی با داشتن وکیل مهریه نیازی به رویارویی با زوج نیست. از این طریق دغدغه های روحی و عاطفی کاهش می یابد.
  • در شرایطی که محل زندگی و عقد یک شهر نباش نیازی به رفتن به شهرهای دیگر نمی باشد.

تعیین ملک به عنوان مهریه

در صورتی که مهریه  زوجه غیر منقول باشد دفتر ازدواج ملزم خواهد بود که سند نکاح را به دفتر ثبت اسناد رسمی مورد نظر خود ارسال کند. دفتر ثبت اسناد رسمی پس از دریافت سند، معامله صداقی را باید به ثبت‌ در آورد. نام زوجه را به عنوان مالک ثبت کند. شماره ثبت به اداره ثبت ارسال شود. نام زوجه به عنوان مالک ثبت شود.

بهتر است زوجه جهت اطمینان از اینکه مراحل تعیین ملک به عنوان مهریه به درستی انجام می شود با یک وکیل مهریه مشورت کند. وکیل مهریه تمام مراحل نقل و انتقالات ملک مورد نظر به عنوان مهریه را پیگیری خواهد کرد. زوجه را مطلع خواهد کرد. نمی توان مهریه غیر منقول را با سند عادی به عنوان مهریه تعیین کرد. مال غیر منقولی که به عنوان مهریه تعیین می شود باید حتما به صورت رسمی به زوجه منتقل شود.

مطالبه مهریه در دوران عقد و نامزدی توسط بهترین وکیل مهریه در تهران

مطالبه مهریه در مراحل مختلف از عقد نکاح شرایط به خصوصی دارد. در صورتی که زوجین در دوران نامزدی و عقد باشند. اما نزدیکی بین زوجین اتفاق افتاده باشد. زوجه می تواند مهریه خود را به صورت تمام و کمال مطالبه کند. در این شرایط زوج می بایست تمامی مهریه را پرداخت کند. ولی چنانچه در دوران نامزدی و عقد نزدیکی صورت نگرفته باشد. زوجه می تواند با استفاده از حق حبس خود که قانونگذار در اختیار او قرار داده است از نزدیکی با زوج امتناع کند و بعد از مطالبه مهریه نزدیکی انجام شود.

اگر زوجه در دوران نامزدی و عقد تصمیم به جدایی بگیرد در حالی که بین زوجین هنوز نزدیکی صورت نگرفته باشد. یک دوم مهریه تعیین شده به زوجه تعلق می گیرد. ولی در صورتی که قصد طلاق نداشته باشد مهریه کامل به او تعلق می گیرد. برای اطلاع از قوانین مهریه و مطالبه آن بهترین کار این است که از یک وکیل مهریه با تجربه مشاوره حقوقی بگیرید.

قانون جدید 110 سکه

قوه قضاییه در بخشنامه جدید اعلام کرده است. که مطالبه مهریه، تا سقف ۱۱۰ سکه محکومیت‌ مالی دارد. در واقع مطالبه مهریه تا 110 سکه عندالمطالبه محسوب می شود. بیش از 110 سکه عند الاستطاعه است. مشروط به  اثبات تمکن مالی مرد توسط زوجه است. به طور کلی در صورت عدم توانایی مالی زوج برای پرداخت مهریه، درخواست تقسیط مهریه می دهد. مقدار تقسیط شده به تمکن مالی مرد بستگی دارد و طبق شرایط مالی مرد ممکن است بصورت ماهیانه یا سالیانه قسط بندی شود، ولی در صورتی که مرد از پرداخت مهریه تقسیط شده خودداری کند زوجه می تواند نسبت به جلب زوج اقدام کند.

انتقال اموال بعد از رأی دادگاه برای مطالبه مهریه چه حکمی دارد؟

طبق قانون، بعد از رأی قطعی مهریه انتقال اموال جرم محسوب می شود. برای این جرم مجازات حبس تعزیری در نظر گرفته می شود. البته اثبات این جرم چند شرط دارد:

  • زوج از ‌مطالبه مهریه توسط زوجه مطلع باشد. رأی قطعی دادگاه صادر و مرد اطلاع داشته باشد.
  • نیت مرد از انتقال اموال فرار از دین باشد
  • انتقال اموال به شخص دیگر انجام شده باشد چه به صورت انتقال صوری یا چه به صورت واقعی

انتقال اموال قبل از رأی دادگاه برای مطالبه مهریه چه حکمی دارد؟

در صورتی معامله به قصد فرار از دین است و جرم شناخته می شود که زوج از ‌مطالبه مهریه توسط زوجه و رأی دادگاه مطلع باشد. بنابراین انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه، جرم محسوب نمی شود. بنابراین مجازاتی هم ندارد. البته این در شرایطی صادق است که معامله واقعی باشد. در معامله صوری تبادل قیمت صورت نمی گیرد. تنها انتقال ملک یا ماشین به بستگان نزدیک انجام می شود. در صورت اثبات صوری بودن معامله، این معامله باطل خواهد بود.

مطالبه مهریه در حال زندگی مشترک و بدون طلاق توسط بهترین وکیل مهریه در تهران

مطالبه ی مهریه توسط زوجه تنها در زمان طلاق زوجین انجام نمی شود. طبق قانون، بلافاصله بعد از عقد نکاح، چنانچه مهریه زوجه عند المطالبه باشد. او مالک مهریه محسوب می شود. هر زمان که بخواهد. می تواند مهریه خود را مطالبه کند. پرداخت مهریه توسط زوج ارتباطی با طرح دادخواست طلاق و جدایی ندارد. زوجه می تواند بعد از مطالبه مهریه به زندگی مشترک خود ادامه دهد.

اگر قصد مطالبه مهریه خود را دارید اطلاعات مربوط به نوع و میزان مهریه و توانایی مالی زوج در پرداخت را در اختیار وکیل مهریه قرار دهید. وکیل مهریه با توجه به قوانین جدید مهریه بهترین راهکار و روش را در اختیار شما قرار می دهد.

مراحل مطالبه مهریه توسط بهترین وکیل مهریه در تهران

  • تعیین وقت مشاوره حضوری با بهترین وکیل مهریه جهت تحویل مدارک لازم به ایشان.
  • گرفتن مشاوره حقوقی در جلسه حضوری از بهترین وکیل مهریه در تهران و تحویل مدارک
  • اعطا وکالت به بهترین وکیل مهریه.
  • پیگیری مستمر پرونده شما توسط وکیل مهریه و حضور وکیل در جلسات دادگاه.
  • صدور حکم پرداخت مهریه توسط مرد.

بهترین وکیل مهریه در تهران

مطالبه‌ مهریه از طریق اجرای ثبت توسط بهترین وکیل مهریه در تهران

در صورتی که سند ازدواج رسمی تنظیم شده باشد، زوجه می‌تواند با مراجعه به اداره‌ی اجرای ثبت وبا  ارائه اجراییه از اداره ی اجرای ثبت توقیف مایملک زوج اعم از حساب‌های بانکی یا سایر املاک را درخواست کند، به منظور توقیف اموال زوج باید دفتر خانه ازدواجی که سند ازدواج در آن تنظیم شده است برای مهریه اجراییه صادر کند.

برای مطالبه مهریه به این روش باید مهریه شرایط زیر را داشته باشد:

  • ازدواج باید رسمی و دارای سند ازدواج باشد. ازدواجی که سند غیر رسمی دارد یا ازدواج هایی که به صورت کلی ثبت نشده است. نمی توان مهریه را به این روش مطالبه کرد.
  • مهریه عند المطالبه باشد. مهریه مشروط به چیزی نباشد که اتفاق نیفتاده است.
  • مهریه باید در اصطلاح حقوقی دین حال باشد و مدت دار نباشد. به طوری که پرداخت آن مربوط به زمان خاصی باشد که هنوز فرا نرسیده است.

البته ازدواج‌های مرسوم و رایج و مهریه‌های معمول عموما شرایط مذکور در بالا را دارند.

پس از این که دفتر ثبت ازدواج حکم اجراییه را به اجرای اداره ثبت ارسال کرد. مفاد اجراییه را به توسط پست به اطلاع زوج نیز خواهد رساند. مهلت قانونی پرداخت مهریه ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه می باشد.

اگر زوج در مدت این 10 روز مهریه را پرداخت نکند. زوجه یا وکیل مهریه او نی توانند از طریق اجرای ثبت اسناد اموال حساب های بانکی زوج را توقیف و مسدود کنند. در این مرحله اموال زوج برای قیمت گذاری به کارشناس رسمی ارزیاب اموال ارجاع می‌شود. کارشناس ارزیاب پس از قیمت گذاری اموال را به مزایده می گذارد. از فروش آن ها مهریه زن پرداخت می گردد.

ویژگی‌ های بهترین وکیل مهریه در تهران:

  • پیگیری مداوم پرونده ی مهریه به منظور احقاق حق زوجه
  • برخورداری از شجاعت و بینش و تخصص لازم برای دفاع از موکل در دادگاه
  • تسلط به تمامی قوانین حقوقی در خصوص مهریه و ازدواج و طلاق
  • داشتن توانایی ایجاد صلح و تنش ‌زدایی برای کاهش استرس طرفین
  • تسلط کامل به قوانین ثبتی و صدور اجرائیه و اقدامات مربوط به مزایده و توقیف اموال توسط اداره ثبت یا دستگاه قضایی
  • تجربه زیاد در زمینه پروسه‌های قضایی و سوابق موفق در پرونده‌های مطالبه مهریه

شرایط عدم تعلق مهریه به زوجه

مطابق قانون زن مالک مهریه محسوب می شود و قادر خواهد بود هرگونه تصرفی در مهریه خود داشته باشد. اما با این حال قانون مدنی استثنائاتی را پیش‌بینی کرده است. که طبق آن مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. مرد می‌تواند از پرداخت مهریه خودداری کند. اگر در چنین شرایطی از شما درخواست مهریه شده است منطقی ترین تصمیم کمک گرفتن از وکیل مهریه است. وکیل مهریه با آگاهی کامل و دقیق از قوانین مهریه و استثنائات آن می‌تواند شما را یاری کند تا در صورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه نیست از پرداخت آن استنکاف ورزید.

در این جا مواردی که طبق مواد قانون مدنی به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد ذکر شده است:

  • در صورتی که فسخ نکاح قبل از نزدیکی صورت بگیرد. زن مستحق دریافت مهریه نیست. مگر در شرایطی که علت فسخ به جهت عنن (عنن بیماری جنسی ایست که بر اثر آن مرد ناتوان از آمیزش باشد.) در این صورت زوجه می تواند نیمی از مهریه خود را دریافت کند.
  • چنانچه قبل از نزدیکی، مرد زوجه را طلاق بدهد زن تنها مستحق نیمی از مهریه است. اگر قبل از نزدیکی و قبل از طلاق تمام مهریه را به زوجه پرداخت کرده باشد، می تواند نیمی از مهریه را استرداد کند.
  • اگر مرد قبل از تعیین مهریه فوت کند زوجه مستحق هیچ مهری نخواهد بود. به طوری که از محل ارث مرد مهریه ای به زوجه تعلق نخواهد گرفت.
  • در صورتی که مشخص شود که عقد نکاح انجام شده از ابتدا باطل بوده است و نزدیکی هم صورت نگرفته باشد زن مستحق دریافت مهریه نیست و اگر مهریه از قبل به زوجه پرداخت شده باشد مرد می‌تواند آن را از زوجه استرداد نماید.

درخواست اعسار از پرداخت مهریه توسط بهترین وکیل مهریه در تهران

چنانچه مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد. می تواند از دادگاه خانواده درخواست اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه بدهد. شخصی را که به دلیل عدم توانایی مالی یا عدم دسترسی به اموال خود قادر به پرداخت بدهی خود نمی باشد معسر گویند. ولی تقدیم دادخواست اعسار به تنهایی و قبل از صدور حکم دادگاه مانع از بازداشت مرد نمی شود. چرا که ثبت دادخواست اعسار از مهریه دلیل بر پذیرفتن آن تو سط دادگاه نیست و مرد باید بتواند این مسئله را در دادگاه ثابت کند، در هر مرحله ای از دادگاه زوج می تواند دادخواست اعسار را ارائه کند و توسط دادگاه پذیرفته می شود. زوج با ارائه دادخواست اعسار یا یا درخواست تقسیط مهریه به دادگاه تقاضای صدور حکم می کند. در صورت اثبات اعسار اگر مرد در بازداشت باشد فورا حکم آزادی او صادر می گردد.

ممکن است زوج در زمانی تمکن مالی داشته باشد و معسر شناخته نشود. اما در مدت زمان دیگری توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد. بنابراین حکم  رد اعسار مانعی برای دادخواست دوباره و پذیرش آن درخواست نمی باشد.

مبنای تعیین میزان اقساط مهریه توسط دادگاه

اقساط مهریه بر مبنای توانایی مالی زوج با ارائه لیست اموال و شهادت شاهدان توسط قاضی در دادگاه معین می شود. زوجه با کمک بهترین وکیل مهریه می تواند در دادگاه اعسار از پرداخت مهریه دفاعیاتی ارائه دهد. تا از اجحاف حق او جلوگیری گردد. همچنین ذهنیت بهتری برای تشخیص به قاضی بدهد.

صدور حکم جلب در صورت عدم پرداخت اقساط مهریه

طبق قوانین جدید رویه قانونی برای این موضوع به این صورت است که چنانچه عدم توانایی برای پرداخت مهریه برای دادگاه ثابت شود برگ جلب نیز صادر نمی شود.

در صورت دستیابی مرد به ارث یا هر گونه اموال جدید درخواست برای افزایش مبلغ اقساط امکان پذیر است.در صورت افزایش قیمت سکه یا تغییر تمکن مالی زوج درخواست برای کاهش مبلغ اقساط نیز امکان پذیر است. تا چندین مرتبه امکان طرح دادخواست وجود دارد.

دکتر احمد زهره وند وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل مهریه در تهران با سال ها تجربه در زمینه مطالبه مهریه شما را به بهترین شکل یاری خواهند کرد. برای مشاوره با دکتر احمد زهره وند کلیک فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *