چند نکته حقوقی مهم در پیش خرید آپارتمان

افرادی که پیش خرید آپارتمان می کنند در پاره ای از موارد امکان تهیه و پرداخت همه بهای یک واحد مسکونی را ندارند، با امید به اینکه بتوانند ظرف یکسال یا بیشتر این پول را فراهم و نیز وامی دست و پا کنند، اقدام به خرید واحدهای پیش فروش شده از سوی انبوه سازان می کنند.

اما در عمل با چنان مشکلات پیچیده و طاقت فرسا روبرو می شوند که عطای صاحبخانه شدن را به لقای آن می بخشند. آن هم با کلی ضرر و زیان و قرض و بدهی. مشکل از آنجا آغاز می شود که برخی انبوه سازان به دلیل تغییر شرایط امکان ادامه کار و پایان پروژه را پیدا نکرده و کار ساخت و ساز را در نیمه راه رها می کنند.

برخی دیگر با نوعی کلاهبرداری یک واحد را به چند تن می فروشند. گروهی نیز باتوجه به افزایش هزینه های ساخت یا نوسانات بازار مسکن حاضر به تحویل آپارتمان مبنای قرارداد پیش فروش نیستند. اختلاف خریدار و فروشنده در قرارداد پیش فروش می تواند ناشی از وضعیتهای مختلفی باشد. به نظر من بخشی از آن ناشی از اختلافاتی است که بین مالکان و سازندگان در قراردادهای مشارکت ساخت که با سازندگان قرارداد نمی بندند و مالکان دخالتی در قرارداد آنها ندارند و خریدار نیز دسترسی به اسناد مربوط به قرارداد مشارکت در ساخت مالک و سازنده ندارد. اوضاع خریدار وخیم تر است زیرا درچنین وضعیتی دعوای خریدار علیه سازنده شنیده نمی شود، زیرا سازنده مالکیت رسمی بر ملک ندارد، همچنین شکایت او علیه مالک شنیده نمی شود زیرا خریدار با مالک قراردادی منعقد نکرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *