وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی

حضور وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی نقشی ارزشمند داشته و بسیار حائز اهمیت است. دعاوی سرقفلی یکی از زیرمجموعه های دعاوی ملکی شناخته می شود. دعوایی پیچیده و گاها تخصصی که با ابعاد حقوقی گوناگونی همراه می باشد. سرقفلی مسأله ای است که در رابطه با اموال غیرمنقول مطرح می گردد و پاره ای حقوق را در بر دارد که شاید کمتر شناخته شده باشد.

در سال های اخیر همواره پرسش های فراوانی در رابطه با حق سرقفلی مطرح بوده و چالش های متعددی پیش روی افراد قرار داشته است. در ادامه به توضیحات بیشتری در رابطه با حق سرقفلی خواهیم پرداخت و نقش وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

نگاهی به دعاوی سرقفلی

برای اولین بار در سال 1356 اصطلاحی در دنیای حقوق تعریف شد که مکانیسم قرارداد اجاره و حق مالکیت افراد را با تحولاتی روبرو ساخت. این اصطلاح حقوقی حق سرقفلی نام داشت. از آن پس حق سرقفلی به عنوان یکی از حقوق جدید افراد در زمینه ی کسب و کار شناخته شد و آثار و تبعات حقوقی مختلفی را شامل می گردید. به موجب حق سرقفلی نوعی امتیاز قانونی برای مالک اولیه و یا مستأجر اولیه ی یک ملک به وجود می آید که به دنبال آن صاحب حقوقی می شوند که دارای ابعاد مادی و معنوی می باشد.

ابعاد مادی به حق مالی سرقفلی اشاره می کند و ابعاد معنوی در بردارنده ی حقوق بسیار بیشتری می باشد. به عبارت دیگر حق سرقفلی نوعی امتیاز و حق قانونی است که از سوی مالک ملک در اختیار افراد قرار می گیرد و در ازای آن مبلغی مشخص را دریافت می نماید. در نهایت افرادی که حق سرقفلی ملکی را خریده اند، می توانند با پس دادن ملک، مبلغی که بابت حق سرقفلی پرداخت کرده اند، باز پس گیرند.

حق سرقفلی یکی از مهم ترین نهاد های حقوقی می باشد که ناظر به جنبه های مختلفی از حقوق افراد است. دعاوی این حوزه عموما با وصف  تخصصی بودن همراه می باشند و در ورای آنها مشکلات حقوقی متعددی به چشم می خورد. از این رو حضور وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی می تواند به چالش ها و پیچیدگی های پیش روی پرونده ی شما پایان دهد و بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند.

وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی

حق کسب و پیشه به چه معناست؟

دعاوی سرقفلی شامل موارد بسیار متعددی از جمله دعاوی حق کسب و پیشه می باشند. متذکر می شویم که حق کسب و پیشه مفهومی متفاوت با حق سرقفلی دارد. حق کسب و پیشه یا تجارت به شرایطی اشاره می کند که با اتمام مدت زمان عقد اجاره، مستأجر کماکان در ملک باقی می ماند و نیازی به تمدید اجاره نخواهد بود.

البته این امریست که در چارچوب های قانونی صورت می پذیرد و ناظر به مواردیست که برای مستأجر ملکی حسن شهرت و کسب و کاری پررونق به وجود آمده است. به عبارت دیگر نوعی حق تقدم و اولویت مستأجر را بیان می کند.

(متذکر می شویم که دعاوی حق کسب و پیشه همانند دعاوی سرقفلی و بسیاری دعاوی ملکی دیگر تخصصی بوده و از این رو اهمیت حضور وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی ناظر به این دعاوی نیز می باشد.)

 5 نکته ی مهم در رابطه با حق سرقفلی

  • حق سرقفلی مبلغی است که در ابتدا و به دنبال قرارداد به مالک ملک پرداخت می گردد. این مهم ترین تفاوت حق سرقفلی با حس کسب و پیشه به حساب می آید. در رابطه با حق کسب و پیشه مبلغی به مالک ملک پرداخت نمی گردد و صرفا قرارداد اجاره به صورت خودکار تمدید شده و حق اولویتی برای مستأجر ایجاد می گردد. وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی
  • مبلغ حق سرقفلی از مبلغ ودیعه ی ملک بیشتر می باشد و با توجه به ارزش واقعی ملک محاسبه می گردد.
  • در صورت واگذاری حق سرقفلی، مبلغ اجاره ی ملک طرز قابل توجهی کاهش می یابد.
  • حق سرقفلی می تواند به صورت واقعی و یا مجازی تعریف شود. حق سرقفلی واقعی به دنبال نوعی امتیاز به وجود می آید و شخص مبلغی را بابت آن به مالک ملک پرداخت می کند. اما در رابطه با حق سرقفلی مجازی نوعی حق کسب و پیشه به مستأجر ملک واگذار می گردد که به حسن شهرت او و تلاش هایش بستگی دارد. در واقع حق اولویت استفاده از منافع ملک را دارا می گردد.
  • سرقفلی جزء اموال غیرمنقول تبعی شناخته می شود و دعاوی آن تابع دعاوی اموال غیرمنقول خواهد بود. از این رو دادگاه صالح برای رسیدگی به آن دادگاه محل وقوع ملک می باشد. از نظر قوانین و مقررات نیز دایره ی وسیعی از قوانین در این رابطه وجود دارد که در روند دادرسی پرونده تأثیرگذار خواهند بود. این امر اهمیت وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی را به شکل بهتری نمایان می کند.

نقش وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی

دعاوی سرقفلی همانند سایر دعاوی ملکی از پیچیدگی ها و تخصص هایی برخوردار می باشند. در این میان حضور وکیل متخصص و توانمند می تواند پرونده ی شما را در درست ترین مسیر قانونی خود قرار دهد. در چنین شرایطی نقش وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی بهتر و بیشتر نمایان می گردد. علی رغم قوانین و مقررات کاملی که در این زمینه تدوین شده است و با توجه به رویه های قضایی موجود، مسأله ی سرقفلی کماکان یکی از چالش برانگیز ترین موضوعات حقوقی سال های اخیر به شمار می آید.

در واکاوی علل این امر بایستی ابتدا اهمیت وکلای متخصص در این حوزه را تبیین نمود. وکیل ملکی دایره ای از تخصص ها، تجارب، دانش و آگاهی های حقوقی را در بر می گیرد که در رابطه با دعاوی ملکی متمرکز است. از این رو در مواجهه با پرونده های دعاوی ملکی می تواند به شکل درست تری مسائل را تجزیه و تحلیل کرده و راهکارهای قانونی مناسب تری را ارائه دهد.

بررسی های سال های اخیر نشان داده است که بخش عمده ای از پرونده ها و دعاوی ملکی مطرح شده در دادگستری به دلیل تخصصی بودن و عدم حضور وکیل ملکی متخصص برای ماه ها و سال ها در مراجع قضایی بلاتکلیف می مانند. امری که اطاله ی دارسی معروف می باشد و همواره حقوق افراد را در معرض تضییع قرار می دهد.

وکیل ملکی با سال ها کسب تجربه و دانش اندوزی در عرصه ی وکالت دعاوی ملکی از بالاترین درجات تخصص در این زمینه برخوردار بوده و با تسلط و اشراف کامل بر قوانین این حوزه می تواند روند دادرسی پرونده ی شما را تسریع بخشیده و تسهیل کند.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعات مستمر در عرصه ی وکالت دعاوی ملکی نظیر سرقفلی، از تجاربی ارزشمند در این حوزه برخوردار است. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای توانمند و مجرب در زمینه ی حقوقی ملکی آماده ی ارائه ی مشاوره ی حقوقی و قبول وکالت پرونده های هموطنان عزیزمان در داخل و خارج ایران می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر زهره وند در ارتباط باشید.

وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *