شرکت های اشخاص

شرکت های اشخاص بر پایه ی اعتبار و شخصیت شرکای شرکت شکل گرفته است و به منظور اهداف و فعالیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارت دیگر اعتبار و هویت شرکا، مهم ترین مسأله ای است که در شرکت های اشخاص حائز اهمیت است و در این میان میزان سرمایه شرکت چندان مهم نیست.

به طور کلی در شرکت های تجاری مسئولیت یا بر اساس میزان سرمایه تعریف می شود و یا اعتبار شرکای شرکت ملاک قرار می گیرد. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که نحوه ی مسئولیت شرکا در برابر افراد ثالث و در رابطه با پرداخت دیون و بدهی های شرکت به طور کامل و روشن مشخص می گردد. در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت های اشخاص

شرکت های اشخاص به چه معناست؟

در شرکت های اشخاص مهم ترین موضوعی که به چشم می خورد شخصیت و اعتبار شرکای شرکت است. با این وصف میزان سرمایه ی شرکا و به طور کلی میزان سرمایه ی شرکت اهمیت چندانی در اعتبار شرکت ندارد. در چنین شرکت هایی پرداخت دیون و بدهی های شرکت و پرداخت طلب افراد ثالث مسئولیتیست که بر عهده ی شرکا قرار می گیرد. به طوری که ممکن است هر یک از شرکا حتی بیش از میزان سرمایه ی خود دارای مسئولیت حقوقی گردند.

برای تأسیس و راه اندازی شرکت های اشخاص نیاز به سرمایه های کلان و یا واگذاری و فروش سهام نیست و با سرمایه هایی اندک نیز می توان آن را راه اندازی نمود. اعتماد و شناخت شرکا نسبت به یکدیگر موضوع مهمیست که در شرکت های اشخاص بایستی مورد توجه قرار داشته باشد. به همین دلیل در بیشتر موارد شرکت های اشخاص میان افراد یک خانواده یا دوستان صمیمی و آشنا تشکیل می شود.

محدوده ی مسئولیت شرکا در هر یک از انواع شرکت های شخاص متفاوت است. به طوری که گاه ممکن است این مسئولیت فراتر از سرمایه ی آنها تعریف شود. این موضوع مهمیست که در هنگام تأسیس شرکت های اشخاص بایستی مد نظر شرکا قرار بگیرد.

انواع شرکت های اشخاص

با توجه به ماهیت و نوع کارکرد، شرکت های اشخاص به انواع زیر دسته بندی می شود:

شرکت تضامنی

شرکت تضامنی یکی از انواع شرکت های اشخاص می باشد که به منظور اهداف و امور تجاری میان دو یا چند نفر تشکیل می گردد. مسئولیت شرکا در چنین شرکت هایی از نوع تضامنی می باشد. به این معنا که هر گاه سرمایه و دارایی شرکت برای پرداخت دیون و بدهی های شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا به عنوان مسئول پرداخت تمامی دیون و بدهی های شرکت شناخته می شوند. به عبارت دیگر در شرکت ها تضامنی شرکا دارای مسئولیت نامحدود می باشند. همان امری که به نام مسئولیت تضامنی شرکا شناخته می گردد.

با توجه به این ویژگ خاص دایره ی استفاده از شرکت های تضامنی بسیار محدود بوده و برای افرادی مناسب است که به یکدیگر اعتماد کاملی دارند. بیشتر شرکت های تضامنی فی مابین پدران و پسران، دوستان نزدیک و یا افراد یک خانواده تشکیل می گردد. صرافی ها یکی از مهم ترین کاربرد های شرکت ها تضامنی به شمار می روند.

شرکت تضامنی دارای ویژگی های مختلفی هستند که از این میان دو ویژگی مهم زیر را همواره به خاطر داشته باشید.

  • در کنار نام شرکت های تضامنی حتما بایستی از عبارت تضامنی نام برده شود.
  • سهم الشرکه ی هر یک از شرکا در شرکت های تضامنی غیرقابل انتقال می باشد.

شرکت نسبی

یکی از انواع شرکت های اشخاص که از قوانین فقهی وارد نظام حقوقی ایران گردیده است شرکت نسبی می باشد. شرکت های نسبی موضوعی است که در ماده ی 183 قانون تجارت ایران به آن اشاره شده است. بر اساس این ماده: شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به‌ نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت می گذارد.

موضوع مهمی که در رابطه با شرکت نسبی حائز اهمیت است نحوه ی مسئولیت شرکای شرکت است. با توجه به متن ماده ی بالا، چنانچه در شرکت نسبی سرمایه ی شرکت برای پرداخت دیون و بدهی های شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا به میزان سهام خود صاحب مسئولیت می باشند. بنابراین در شرکت نسبی با مسئولیت تضامنی شرکا مواجه نخواهیم بود و میزان مسئولیت شرکا کم محدود تر است.

در رابطه با شرکت نسبی دو نکته ی مهم زیر را به خاطر داشته باشید:

  • در کنار نام شرکت نسبی عبارت بایستی شرکت نسبی ذکر شود.
  • در نام گذاری شرکت نسبی ضروریست نام حداقل یکی از شرکا همراه با عبارت شرکا یا برادران ذکر گردد.

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط  غیرسهامی موضوع ماده ی 141 قانون تجارت ایران می باشد. در این ماده عنوان گردیده است:  شرکت مختلط غیر سهامی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند‌ نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود. ‌شریک ضامن مسئول کلیه ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او‌ فقط تا میزان سرمایه است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. ‌در اسم شرکت باید عبارت (‌شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکاء ضامن قید شود.

چنانچه سرمایه ی کافی برای تأسیس یک شرکت تجاری را دارید اما از قواعد تجارت چندان آگاه نیستید این نوع شرکت مناسب ترین گزینه برای شماست. همچنین اگر تحت عناوین مختلفی می خواهید به فعالیت تجاری بپردازید، برای مثال گروهی از شرکا با مسئولیت محدود و گروهی دیگر با مسئولیت تضامنی خواهان اداره ی شرکت هستند، شرکت مختلط غیرسهامی می تواند بهترین گزینه ی ممکن باشد.

شرکت های اشخاص

شرکت های اشخاص از دیدگاه وکیل شرکت های تجاری

در نگاه اول مهم ترین نکته ای که در رابطه با شرکت های اشخاص به چشم می خورد، اعتبار شرکا و ارتباط آن با میزان مسئولیت شرکای شرکت است. به طوری که گاها ممکن است مسئولیت شرکا در مقابل اشخاص ثالث بیش از سرمایه ای باشد که در شرکت گذاشته اند. با چنین وصفی شرکا موظف هستند از سرمایه و دارایی شخصی خود برای پرداخت دیون و بدهی های شرکت اقدام نمایند.

قانون تجارت در بردارنده ی جزئیات قانونی بسیار زیادی در رابطه با انواع شرکت های تجاری از جمله شرکت های اشخاص می باشد.  در این میان حضور وکیل شرکت های تجاری با تسلط کامل بر قوانین و مقررات این حوزه و از طریق ارائه ی راهکار های قانونی صحیح و مشاوره های حقوقی کارآمد می تواند پرونده ی حقوقی شما را در درست ترین مسیر قانونی قرار دهد. ضمن اینکه حضور وکیل شرکت های تجاری می تواند روند دادرسی پرونده ی شما را تسریع بخشد و از اطاله ی دادرسی آن جلوگیری نماید.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعات مستمر در عرصه ی وکالت امور شرکت های تجاری از سوابقی درخشان در این حوزه برخوردار است و با تکیه بر دانش و تجارب ارزنده ی خود می تواند بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهرن واقع گردیده و با تیمی از وکلای توانمند و مجرب در زمینه ی امور شرکت های تجاری آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *