شرکت های سرمایه ای

شرکت های سرمایه ای یکی از مهم ترین اشکال شرکت های تجاری به حساب می آید که صرف سرمایه ی افراد از نظر قانونی حائز اهمیت است. تمامی شرکت های تجاری یا بر اساس سرمایه ی افراد شکل می گیرد یا شخصیت حقیقی و اعتبار شرکا مد نظر است. در هر صورت مقدار سرمایه ی افراد در شرکت های تجاری می تواند در میزان مسئولیت آنها تأثیرگذار باشد و سود و ضرر آنها را رقم بزند. قانون تجارت ایران اشکال متعددی از شرکت های سرمایه ای را در نظر گرفته که از نظر ماهیت و کارکرد، متفاوت هستند. در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت های سرمایه ای به چه معناست؟

از نظر حقوقی شرکت به معنی اجتماع دو یا چند نفر است که از طریق انعقاد قرارداد و آوردن سرمایه، کسب و کار تجاری خود را آغاز می نمایند و در سود و زیان ناشی از آن شریک هستند. تمامی قوانین و مقررات راجع به شرکت های تجاری و انواع آن به تفصیل در قانون تجارت عنوان گردیده است.

در رابطه با شرکت های سرمایه ای اصلی ترین مسأله ای که حائز اهمیت است، سرمایه ی شرکت می باشد. بنابراین شخصیت و اعتبار شرکا و سرمایه گذاران مطرح نیست و صرفا به میزان سرمایه ای که به شرکت تزریق کرده اند، مسئول انجام تعهدات شرکت شناخته می شوند. همچنین میزان سرمایه ی آنها ارتباط مستقیمی با سود و زیانی دارد که میان شرکای شرکت تقسیم می شود. به عبارت دیگر هر یک از شرکا به اندازه ی سهام خود در سود و زیان شرکت سهیم می باشد.

در شرکت های سرمایه ای سهام موضوعی قابل توجه و حیاتی به شمار می رود. میزان سهام هر فرد نشان دهنده ی آورده و سرمایه ایست که برای شرکت اختصاص داده است. این سهام با توجه به نوع شرکت متفاوت بوده و در برخی موارد قابلیت واگذاری و خرید و فروش را نیز دارد. موضوعی که از طریق آن می توان سرمایه ی شرکت را افزایش یا کاهش داد و حتی شرکای شرکت را جابجا نمود.

شرکت های سرمایه ای

انواع شرکت های سرمایه ای

ماهیت شرکت های سرمایه ای تا حدودی با یکدگیر متفاوت است ولی نقطه مشترک اصلی آنها سرمایه و ارتباط آن با مسئولیت صاحب سرمایه و سود و زیان ناشی از فعالیت های تجری شرکت می باشد که به وی تعلق دارد. در ادامه به شرح انواع شرکت های سرمایه ای خواهیم پرداخت:

شرکت سهامی خاص

یکی از اشکال شرکت های سرمایه ای، شرکت سهامی خاص می باشد که سرمایه ی آن به واحد های مشخصی تحت عنوان سهام تقسیم می شود. هر یک از افراد به میزان سرمایه ای که وارد شرکت کرده اند صاحب مقدار مشخصی از سهام شرکت می گردند. لازم به ذکر است که از نظر قانونی میزان مسئولیت هر یک از شرکای شرکت سهامی خاص محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. تمامی شرکت های سهامی خاص از نوع بازرگانی و تجاری شناخته می شوند، مگر اینکه اثبات شود فعالیت شرکت غیرتجاری است.

برای تشکیل شرکت سهامی خاص وجود حداقل 3 نفر شریک ضروری می باشد و سرمایه ی شرکت هنگام تأسیس آن نباید از مبلغ یک میلیون ریال کمتر باشد. همچنین سهام شرکت های سهامی خاص در بورس اوراق بهادار قابل معامله نمی باشد.

شرکت سهامی عام

در شرکت سهامی عام قسمتی از سرمایه ی شرکت توسط فروش سهام به مردم تأمین می شود. بنابراین ممکن است با تعداد زیادی از شرکا مواجه باشیم که به میزان مبلغ اسمی سهام خود دارای مسئولیت هستند. سرمایه ی شرکت سهامی عام در هنگام تأسیس حداقل 5 میلیون ریال می باشد و حداقل تعداد اعضا برای تأسیس آن 5 نفر است.

امروزه شرکت سهامی عام یکی از پرکاربرد ترین اشکال شرکت های سرمایه ای شناخته می شود و به دلیل ماهیت و ویژگی های خود برای امور بسیار مهم تجاری و اقتصادی گزینه ی مناسبی می باشد. به خصوص در شرایطی که سرمایه ی اولیه ی شرکت کافی نیست و مؤسسین آن خواهان توسعه ی شرکت و افزایش سرمایه ی آن می باشند. به همین دلیل هم امکان انتشار اوراق قرضه برای چنین شرکت هایی وجود دارد و سهام آنها در بورس اوراق بهادار قابل خرید و فروش می باشد.

شرکت مختلط سهامی

وجود یک یا چند نفر شرکای سهامی در کنار یک یا چند نفر شریک ضامن مهم ترین ویژگی شرکت مختلط سهامی به شمار می رود. در این میان شرکای سهامی به افرادی گفته می شود که سرمایه ی آنها به شل سهام شرکت شناخته می شود. میزان مسئولیت آنها ارتباط مستقیمی با میزان سهام آنها دارد و بیشتر از آن نخواهد بود.

شریک ضامن می تواند مسئولیت تمامی دیون و بدهی های شرکت را بر عهده بگیرد بدون اینکه سرمایه ای به شکل سهام داشته باشد. شرکت مختلط سهامی دارای مجمع عمومی می باشد و تمامی مقررات شرکت های سرمایه ای بر آن حاکم می باشد.

شرکت های سرمایه ای

شرکت های سرمایه ای از دیدگاه وکیل تجاری

به دنبال گسترش و توسعه ی ارتباطات انسانی در چند قرن اخیر، شاهد تحولات بی شماری در حوزه ی تجارت بوده ایم. به طوری که امروزه شاهد نهاد ها و تأسیس های حقوقی بسیار متنوعی در این حوزه هستیم که یکی از مهم ترین آنها شرکت های تجاری می باشد. در حال حاضر شرکت های تجاری به عنوان یکی از ملزومات اصلی تجارت در سطح دنیا شناخته می شوند و قوانین و مقررات ویژه ای بر آنها حکمفرماست، تا جایی که شاهد به وجود آمدن شاخه ای تخصصی در دنیای حقوق به نام حقوق تجارت هستیم. با چنین وصفی جایگاه و اهمیت وکیل تجاری بهتر و بیشتر نمایان می گردد.

شرکت های سرمایه ای به لحاظ ماهیت و عملکرد خود همواره با مسائل و چالش های حقوقی بیشماری مواجهند که از مهم ترین آنها می توان به نحوه ی تأسیس شرکت، مسئولیت شرکا، قوانین ورشکستگی، انعقاد قراردادهای تجاری، تعهدات، پذیره نویسی و مقررات آن و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. حضور  وکیل تجاری متخصص و باتجربه می تواند از طریق ارائه ی بهترین راهکارهای قانونی و مشاوره های حقوقی صحیح شما را در تمامی این مراحل همراهی نماید.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و مطالعات مستمر در عرصه ی وکالت امور شرکت های تجاری از سوابقی درخشان در این حوزه برخوردار می باشد و با تکیه بر دانش و تجارب ارزنده ی خود می تواند بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای توانمند و مجرب در زمینه ی امور تجاری آماده ی ارائه کلیه ی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج کشور می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *