دستور تخلیه ملک

دستور تخلیه ملک در شرایطی تعریف می شود که شخص بدون اجازه مالک و بدون مجوز قانونیف تصرفات غیرقانونی خود را در ملک دیگری آغاز نموده و مالک به دنبال تخلیه ی ملک و بازپس گیری آن می باشد. تصرفات غیرقانونی افراد می تواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از بارزترین آنها پایان موعد قرارداد اجاره است. هنگامی که مستأجر پس از پایان قرارداد اجاره از بازگرداندن ملک به مالک آن خودداری نماید و حاضر به تخلیه ی ملک نباشد، می توان از طریق دستور تخلیه ملک، بازپس گیری آن را خواستار گردید.

به نظر شما برای دستور تخلیه ملک به کدام مرجع بایستی مراجعه نمود؟ آیا راهکارهای قانونی آن را می شناسید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

دستور تخلیه ملک به چه معناست؟

تصور کنید موجر ملک خود را به دنبال انعقاد قرارداد اجاره ی یک ساله به موجر واگذار کرده است. پس از پایان یک سال که قرارداد اجاره به پایان می رسد قانونا بایستی مستأجر ملک را تخلیه نموده و به مالک آن واگذار نماید . در مقابل موجر نیز موظف به استرداد ودیعه خواهد بود. حال فرض کنید بنا به هر دلیلی مستأجر از تخلیه ی ملک خودداری می کند و حاضر به بازگردندن ملک نیست. این در شرایطیست که موجر پول ودیعه ی مستأجر را حاضر نموده و تمامی شرایط برای تخلیه ی ملک محیاست.

در چنین شرایطی قانونگذار به منظور حمایت از موجر و جلوگیری از تضییع حقوق افراد در چنین مواقعی دستور تخلیه ملک را پیش بینی نموده است. به موجب قانون روابط موجر و مستأجر هرگاه مستأجر ملکی بدون دلیل موجه قانونی از تخلیه ی ملک و بازگرداندن آن به مالک خودداری نماید برای مالک امکان پیگیری قانونی مسأله وجود دارد و می تواند از طریق مراجع قضایی صالح دستور تخلیه ی ملک را تقاضا نماید.

قبل از اخذ دستور تخلیه ملک بایستی به نوع کاربری ملک توجه داشت. چنانچه ملک مورد نظر تجاری باشد مشمول قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356 می باشد ولی گر کاربری ملک مورد نظر مسکونی باشد قانون روابط موجر و مستأجر سال 1376 بر آن حکمفرما خواهد بود.

دستور تخلیه ملک

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه

برخلاف تصورات بسیاری از افراد دستور تخلیه با حکم تخلیه متفاوت است. دستور تخلیه در شرایطی صادر می گردد که مدت زمان قرارداد اجاره به پایان رسیده باشد و بر اساس قانون مختص قرارداد های اجاره ی بعد از سال 1376 می باشد. همچنین بسیار مهم است که این قرارداد به امضای دو فرد شاهد رسیده باشد.

اما حکم تخلیه در زمانی صادر می گردد که قرارداد اجاره فاقد شرایط فوق باشد. ساز و کار های قانونی این دو با یکدیگر متفاوت بوده و بسیار مهم است که در دادخواست خود خواستار کدام یک از این موارد هستید.

در نظر داشته باشید که برای دستور تخلیه ملک و همچنین اخذ حکم تخلیه ملک نمی توان مدت زمان مشخصی در نظر گرفت. چرا که بسته به اوضاع و احوال پرونده، این مدت زمان از یک ماه تا یک سال متغیر است. بدیهی است که حضور وکیل ملکی توانمند در پرونده ی شما این مدت زمان را به حداقل میزان ممکن کاهش می دهد و با تخصص و تسلط بر قوانین بهترین راهکارهای حقوقی برای پرونده ی شما در نظر گرفته می شود.

7 نکته ی مهم در رابطه با دستور تخلیه ملک

  • مهم ترین نکته در رابطه با اخذ دستور تخلیه ملک از سوی مراجع قانونی تبعیت و مطابقت قرارداد اجاره ی شما با قانون موجر و مستأجر سال 1376 می باشد.
  • پایان مدت زمان قرارداد اجاره از دیگر نکات مهمیست که باید در نظر داشته باشید. اگر به دنبال دستور تخلیه ملک هستید قرارداد اجاره ی شما حتما بایستی دارای مدت زمان مشخص باشد.
  • دستور تخلیه فقط مختص املاک مسکونی می باشد. در رابطه با املاک تجاری در صورتی می توان دستور تخلیه اخذ نمود که ملک مورد نظر دارای حق سرقفلی و حق کسب و پیشه نباشد.
  • دو نسخه ای بودن قرارداد اجاره از دیگر موارد مهمیست که همواره بایستی به آن توجه داشت.
  • وجود امضای دو شاهد در هر دو نسخه ی قرارداد اجاره ضروریست.
  • برای اخذ دستور تخلیه ی ملک بایستی ذینفع بودن خواهان به اثبات برسد. به این منظور مالک و یا سایر ذینفعان می توانند برای طرح دادخواست اقدام نمایند.
  • برای اخذ دستور تخلیه ی ملک در رابطه با املاک مسکونی به شرط در نظر داشتن نکات فوق، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مرجع صالح رسیدگی به این دعوی شناخته می شود.

دستور تخلیه ملک توسط وکیل ملکی

عقد اجاره با آثار و تبعات حقوقی متعددی همراه می باشد و از نظر ماهیتی به عنوان یکی از عقود موقت شناخته می شود. موقتی بودن این عقد موجب گردیده که همواره محل بروز اختلافات حقوقی بسیار زیادی باشد. به خصوص در سال های اخیر که با حجم انبوهی از موارد انعقاد قرارداد اجاره در سطح کشور روبرو هستیم.

دستور تخلیه ی ملک یکی از دعاوی ملکی حقوقی شناخته می شود و همانند سایر دعاوی ملکی با پیچیدگی هایی همراه می باشد. این پیچیدگی ها لزوم حضور وکیل ملکی را در روند دادرسی چنین پرونده هایی به شکل بهتری نمایان می کند. متذکر می شویم که در رابطه با دعاوی ملکی قوانین و مقررات بسیاری وضع گردیده و بسیار حائز اهمیت است که این قوانین را به درستی به کار ببریم. دستور تخلیه ی ملک نیز مانند سایر دعاوی ملکی از این قاعده مستثنی نبوده و همانطور که پیشتر اشاره کریم با نکات حقوقی متعددی همراه می باشد.

دستور تخلیه ی ملک توسط وکیل ملکی موجب می گردد که روند دادرسی پرونده ی شما به درست ترین شکل ممکن پیش برود و با جلوگیری از اطاله ی دادرسی پرونده ی شما، بهترین نتایج ممکن در کوتاه ترین زمان برای آن رقم بخورد.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت متمادی و پژوهش ها و فعالیت مستمر در عرصه ی وکالت امور ملکی از تجاربی ارزشمند و سوابقی درخشان در این حوزه برخوردار است. دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده و با تیمی از وکلای متخصص و با تجربه در زمینه ی امور ملکی آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات تخصصی حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج کشور می باشد.

دستور تخلیه ملک

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *