انواع دعاوی ملکی

انواع دعاوی ملکی با توجه به ماهیت دعاوی متفاوت بوده و عمدتا پیرامون موضوعات مرتبط با املاک شکل می گیرند.

نگاهی به دعاوی ملکی

مسکن و ملک به عنوان یکی از اساسی ترین نیاز های انسان شناخته می شود. از سوی دیگر ملک به عنوان یکی از مطمئن ترین و سودمندترین روش های سرمایه گذاری در دنیا شناخته شده است. علی رغم بحران های اقتصادی سال های اخیر کماکان شاهد رکورد بی سابقه ی معامله ی ملک در سطح کشور هستیم. در کنار این حجم عظیم از معاملات ملکی، بروز اختلافات حقوقی امری دور از ذهن نیست.

چرا که چنین معاملات و تعاملاتی می تواند با آثار و تبعات حقوقی بسیار متعددی همراه باشد. همچنین این معاملات بهترین بستر برای افراد سودجو می باشد که بتوانند مقاصد مجرمانه ی خویش را پیاده کنند. دعاوی ملکی در شرایطی مطرح می گردند که موضوع دعوی، ملک و مسائل حقوقی مرتبط با آن می باشد.

از نظر قوانین ایران ملک جزء اموال غیرمنقول دسته بندی می شود. بنابراین مهم ترین نکته ای که همواره بایستی در خاطر داشته باشید این مسأله است که برای دعاوی ملکی دادگاه محل وقوع ملک به عنوان دادگاه قضایی صالح شناخته می شود. همچنین دعاوی ملکی در پاره ای موارد از نوع دعاوی مالی محسوب می گردند.

با توجه به آمار های موجود در سال های اخیر، دعاوی ملکی بیشترین درصد پرونده های دادگستری را به خود اختصاص داده اند. آماری که هر روز به تعداد آن افزوده می شود و دو نکته ی مهم را بازگو می کند.

1- پرونده های مرتبط با دعاوی ملکی از پیچیدگی های بسیار بیشتری نسبت به سایر پرونده ها برخوردارند.

2- تخصصی بودن پرونده های ملکی، روند رسیدگی به آن را دشوار می نماید. بنابراین با مسأله ی اطاله ی دادرسی نیز مواجه خواهیم بود.

اطاله ی دادرسی به معنای طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده است که می تواند به تضییع حقوق افراد منجر گردد. از طرفی در افزایش هزینه های دادرسی آنها نیز تأثیر گذار خواهد بود.

انواع دعاوی ملکی

آشنایی با انواع دعاوی ملکی

همانطور که گفتیم انواع دعاوی ملکی با توجه به نوع ماهیت دعاوی و نحوه ی رسیدگی به آنها از تفاوت های زیادی برخوردار هستند. پاره ای از این دعاوی با رویکرد حقوقی قابل حل و فصل هستند. البته برخی از دعاوی ملکی از جنبه ی کیفری برخوردار هستند و حتی در قانون مجازات اسلامی برای آنها مجازات های قانونی در نظر گرفته شده است. در یک نمای کلی دعاوی ملکی به شرح زیر می باشد:

دعاوی ملکی حقوقی

دعاوی ملکی حقوقی به آن دسته از دعاوی اشاره می کند که دارای ماهیت حقوقی می باشند و از طریق دادخواست های حقوقی آغاز می گردند. بیشترین تعداد پرونده های دعاوی ملکی به این دسته تعلق دارد. البته برخی از دعاوی ملکی حقوقی از طریق شوراهای حل اختلاف پیگیری می شوند. این دعاوی جزئی می باشند و تعداد آنها محدود است.

از مهم ترین دعاوی ملکی حقوقی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • الزام به فک رهن
  • الزام به تنظیم سند رسمی
  • دعاوی مرتبط با سرقفلی
  • دعاوی مرتبط با عدم اجرای تعهدات در قرارداد ها
  • دعاوی ابطال قرارداد
  • دعاوی مرتبط با فروش ملک مشاع
  • دعاوی اثبات مالکیت
  • تخلیه ی اماکن تجاری

دعاوی ملکی کیفری

دعاوی ملکی کیفری با ماهیتی کیفری همراه هستند و در ورای آنها نوعی تخلف و یا ارتکاب جرم به چشم می خورد. این دعاوی با شکایت شاکی یا مدعی العموم آغاز می گردند و روند رسیدگی به آنها کمی متفاوت تر است. در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید علیه شخصی اقامه ی دعوی کنید، دادگاه محل زندگی او به عنوان دادگاه قضایی صالح برای رسیدگی شناخته می شود.

رسیدگی به تخلفات عمدی، انواع کلاهبرداری های ملکی و همچنین جعل سند و  تعیین مجازات از مهم ترین مواردی است که در دعاوی ملکی کیفری مطرح می گردد. مجازات های کیفری می تواند به صورت حبس، جزای نقدی، رد مال به صاحب آن و یا تلفیقی از این موارد باشد.

دعاوی ملکی ثبتی

دعاوی ملکی ثبتی در ماهیت شبیه به دعاوی ملکی حقوقی هستند. با این تفاوت که موضوع این دعاوی عمدتا در جریانات ثبتی ملک و سند رخ می دهد و مرتبط با سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد. روند رسیدگی به این دعاوی پیچیده تر است و مدت زمان بیشتری نیاز دارد. از مهم ترین دعاوی ملکی ثبتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ابطال سند رسمی
  • ابطال اجرائیه ثبتی
  • توقیف عملیات اجرایی
  • دعاوی ابطال مراحل ثبتی

اهمیت وکیل ملکی در دعاوی ملکی

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، دعاوی ملکی نسبت به سایر دعاوی از پیچیدگی های نسبتا بیشتری برخوردار هستند. امری که تخصصی بودن پرونده را نشان می دهد و لزوم حضور وکیل ملکی متخصص را بهتر نمایان می کند. از سوی دیگر حوزه ی دعاوی ملکی، حوزه ای گسترده است و زیرمجموعه های بسیاری را شامل می گردد. وکیل ملکی تخصصی است که در چنین مواردی با اشراف و تسلط کامل بر قوانین موجود می تواند بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند. ضمن اینکه پرونده ی شما در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه خواهد رسید و احتمال اطاله ی دادرسی پرونده به حداقل میزان خود می رسد.

دکتر زهره وند متخصص در امور ملکی با سالیان متمادی فعالیت در عرصه ی وکالت از سوابق و نتایجی درخشان در این حوزه برخوردار است. دفتر حقوقی دکتر زهره وند با تیمی از وکلای توانمند و مجرب در شمیرانات تهران آماده ی ارائه ی انواع مشاوره های حقوقی تخصصی و قبول وکالت شما هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *