اثبات مالکیت با سند عادی

اثبات مالکیت با سند عادی از مهم ترین چالش هایی است که در زمینه ی اثبات مالکیت به وجود می آید. اثبات مالکیت با سند عادی در بیشتر مواقع به دنبال اختلافات قراردادی افراد مطرح می گردد. هرچند در رابطه با اثبات مالکیت رویه های قضایی یکسانی به چشم نمی خورد. اما ساز و کار هایی وجود دارد که از طریق آن می توان برای اثبات این امر اقدام نمود. در ادامه با ما همراه باشید.

اثبات مالکیت با سند عادی به چه معناست؟

اثبات مالکیت در مواقعی مطرح می شود که طرفین دعوی در رابطه با مالکیت مالی اختلاف داشته باشند. مالکیت مسأله ای است که در رابطه با ارتباط افراد با اشیا مطرح می گردد. مالکیت افراد از طریق یکی از روش های زیر به وجود می آید:

  • عقود و قرارداد ها
  • احیاء اراضی موات و حیازت مباحات
  •  ارث
  • اخذ به شفعه

قانون به منظور اثبات مالکیت افراد در مراجع قضایی پاره ای موارد را تحت عنوان ادله اثبات مالکیت در نظر گرفته است. یکی از مهم ترین ادله اثبات مالکیت، سند می باشد. سند به دو نوع عادی و رسمی دسته بندی می شود. سند رسمی نزد مأمورین دولتی تنظیم می شود و از طریق دفاتر اسناد رسمی یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می رسد. این سند از نظر قانونی به رسمیت شناخته می شود. سند رسمی در مقام دفاع یا دعوی معتبر بوده و قابل استفاده است.

در مقابل سند رسمی می توان به سند عادی اشاره نمود. سند عادی هر دستنوشته ای به غیر از سند عادی را شامل می شود. مانند مبایعه نامه یا قولنامه. به طور کلی تمامی توافقات مکتوب و قراردادهای دستنوشته به عنوان سند عادی شناخته می شود.

اثبات مالکیت با سند عادی می تواند در رابطه با اموال منقول مانند خودرو و اموال غیرمنقول مانند املاک مطرح شود.

اثبات مالکیت با سند عادی

روش های اثبات مالکیت با سند عادی

از آنجایی که رسمیت و اعتبار سند عادی نسبت به سند رسمی کمتر است، در نتیجه اثبات مالکیت با سند عادی به مراتب دشوارتر می باشد. زیرا امکان هرگونه جعل و دستکاری در سند عادی بوجود دارد. اما به این معنا نیست که اثبات مالکیت با سند عادی امکانپذیر نباشد. راهکارهایی قانونی متعددی وجود دارد که از طریق آن می توان برای اثبات مالکیت با سند عادی اقدام نمود.

اصل سند عادی

برای اثبات مالکیت با سند عادی ابتدا باید اصل سند موجود باشد. ممکن است مواردی نظیر انکار یا جعل و دستکاری در سند عادی مطرح شود که از طریق بررسی های کارشناس رسمی دادگستری قابل اثبات و رسیدگی می باشد.

مفاد مندرج در سند بسیار حائز اهمیت است. نحوه ی اجرای تعهدات از سوی طرفین قرارداد و مقدار ثمنی که برای معامله پرداخت شده است، باید مورد بررسی قرار بگیرد. در نظر داشته باشید که در صورت عدم وجود سند عادی اثبات مالکیت بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود. چرا که قراردادهای شفاهی افراد از اعتبار بسیار کمی برخوردار بوده و به ادله ی قوی تری برای اثبات مالکیت نیاز می باشد.

شهادت

شهادت شهود و اسشهادیه از مهم ترین دلایلی است که در کنار وجود سند عادی می توانید از آن استفاده کنید. برای مثال افرادی که به عنوان شاهد قرارداد را امضا کرده اند می توانند به شکل بهتری در دادگاه شهادت دهند. به طور کلی تمامی افرادی که در روند معامله و عقد قرارداد حضور داشته اند و شاهد توافق خریدار و فروشنده بوده اند می توانند برای ادای شهادت کتبی یا شفاهی در دادگاه حاضر شوند.

سوگند

سوگند از روش هایی است که برای اثبات مالکیت با سند عادی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اما موارد استفاده از آن محدود بوده و تحت شرایط خاصی قابل اجراست. اجرای سوگند برای اثبات مالکیت افراد با سند عادی به نظر قاضی بستگی دارد.

تصرف

تصرف دلیل قطعی و مشخصی برای مالکیت شناخته نمی شود بلکه صرفا نوعی اماره است با این حال مادامی که نسبت به تصرفات شخص اعتراضی از سوی افراد ثالث صورت نپذیرفته باشد اصل بر مالکیت شخص است، اما در صورت هرگونه اعتراض بایستی ادله اثبات مالکیت ارائه شود. در غیر این صورت مالکیت شخص متصرف قطعی نیست. به طور کلی اماره ها و نشانه های قانونی می توانند در کنار سایر ادله به بررسی بهتر موضوع کمک کنند.

انجام تحقیقات محلی

انجام تحقیقات محلی از گزینه هایی است که می تواند در کنار سایر دلایل به اثبات مالکیت با سند عادی کمک کرده و روند آن را تسهیل کند. چنین امری با دستور دادگاه صورت می پذیرد.

4 نکته در رابطه با اثبات مالکیت با سند عادی

  • در رابطه با املاک ثبت شده اثبات مالکیت با سند عادی امکانپذیر نیست. اثبات مالکیت با سند عادی مختص مواردی می باشد که سند رسمی وجود ندارد و معامله بر اساس سند عادی صورت پذیرفته است.
  • چنانچه برای اثبات مالکیت با سند عادی اقدام نموده اید بهتر است الزام به تنظیم سند رسمی را نیز مد نظر داشته باشید. چرا که الزام به تنظیم سند رسمی می تواند مالکیت شما را مستقر نماید.
  • هرگونه اقرار به عدم مالکیت رسمی از سوی خوانده می تواند به نفع خواهان باشد و به دعوی خاتمه دهد.
  • وجود امضا و یا مهر خوانده در سند عادی می تواند در حکم سند رسمی شناخته شود. همچنین در شرایطی که خوانده سند عادی را قبول داشته باشد سند عادی در حکم سند رسمی می باشد و از اعتبار بیشتری برخوردار می گردد.

اثبات مالکیت با سند عادی

نقش وکیل ملکی در اثبات مالکیت با سند عادی

همانطور که متوجه شدید اثبات مالکیت با سند عادی امری پیچیده و تخصصی می باشد و از طرق خاصی قابل دفاع می باشد. تخصصی بودن چنین امری لزوم حضور وکیل ملکی را بهتر نمایان می کند. حوزه ی حقوق ملکی حوزه ای گسترده با پیچیدگی های فراوان است. وکیل ملکی با آگاهی و تسلط کامل بر کلیه ی قوانین مورد نیاز در این حوزه می تواند به شکلی بهتر پرونده ی شما رو پیش ببرد و در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نتایج را برای آن رقم بزند.

دکتر زهره وند با سال ها فعالیت مستمر در عرصه وکالت از نتایج و سوابقی درخشان در این حوزه برخوردار است . دفتر حقوقی دکتر زهر هوند با ا تیمی از وکلای توانمند و باتجربه در حوزه ی حقوق ملکی آماده ی ارائه ی تمامی خدمات حقوقی به شما هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *