اثبات مالکیت ورثه توسط وکیل ملکی

اثبات مالکیت ورثه در رابطه با دعاوی مرتبط با املاک و دارایی های موروثی مطرح می گردد. این املاک و دارایی ها پس از مرگ متوفی و به حکم قانون برای وراث فرد باقی می ماند. بر اساس قانون انحصار وراثت تمامی اموال و دارایی های متوفی پس از مرگ به ورثه ی او خواهد رسید. در صورت تنظیم وصیتنامه و یا وجود یا شرایط خاص ممکن است افرادی به غیر از وراث متوفی نیز در ترکه سهیم باشند.

اثبات مالکیت ورثه از این منظر مهم و حائز اهمیت است، مادامی که سهم هر یک از وراث تعیین نگردد و مراحل قانونی مورد نیاز آن طی نشود مالکیت فرد متصور نیست. در نتیجه امکان معامله و نقل و انتقال اموال نیز وجود نخواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید.

اثبات مالکیت ورثه به چه معناست؟

اموال و دارایی های که پس از فوت متوفی به جا می ماند در بیشتر موارد منجر به ایجاد اختلافات حقوقی میان ورثه می گردد. چرا که در پروسه ی تقسیم ترکه و نقل و انتقال میراث فرد متوفی معمولا بیش از یک وارث حضور دارد و به عبارت دیگر با نوعی مالکیت مشاعی مواجه هستیم در این راستا قوانین ارث بهترین و کامل ترین مرجعی هستند که به استناد آن می توان ورثه ی متوفی را به رسمیت شناخت و به اختلافات و دعاوی موجود پایان داد.

بر اساس قوانین موجود افراد به واسطه ی رابطه ی سببی و نسبی می توانند به عنوان ورثه شناخته شده و از ارث بهره مند گردند. در این رابطه طبقات و درجاتی مشخص شده که بر اساس آن بایستی عمل نمود.

اثبات مالکیت ورثه به این معناست که حق مالکیت ورثه و مالکیت آنها بر سهم الارث خود از نظر قانونی به رسمیت شناخته گردد و در مواقع مورد نیاز بتوان برای اثبات و احراز آن در مراجع قضایی اقدام نمود. بدیهی است این اثبات از طریق احکام مراجع قضایی و سایر ادله ای که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد امکانپذیر می باشد.

پس از طی نمودن مراحل انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث میزان سهم ورثه ی هر یک از وراث نسبت به اموال منقول و غیرمنقول مشخص می گردد و از طریق حکم دادگاه مالکیت افراد مستقر خواهد شد.

در رابطه با وراثی که از طریق تنظیم وصیتنامه مشمول سهم الارث گردیده اند، پس از ارائه ی متن وصیتنامه و گواهی انحصار وراثت، از طریق حکم دادگاه مالکیت آنها محرز می گردد.

ادله ی اثبات مالکیت وراث

اثبات مالکیت وراث باید از طریق مراجع قضایی صورت بپذیرد و مستند به ادله و مدارک کافی و قانونی باشد. در این میان ادله ی اثبات مالکیت افراد در حالات معمول با اثبات مالکیت ورثه کمی متفاوت است. چرا که مالکیت ورثه منوط بر مالکیت متوفی می باشد و ساز و کار قانونی متفاوت تری برای آن در نظر گرفته شده است.

در حالت کلی از طریق موارد زیر می توان برای اثبات مالکیت افراد اقدام نمود:

  • سند رسمی
  • شهادت شهود
  • وصیتنامه و گواهی انحصار وراثت
  • قرارداد
  • اماره ی تصرف
  • اخذ به شفعه

در رابطه با اثبات مالکیت ورثه این موارد کمی محدود تر بوده و به موارد خاصی محدود می گردد. وصیتنامه و گواهی انحصار وراثت از مهم ترین ادله ی اثبات مالکیت ورثه به شمار می رود. استشهادیه و شهادت شهود میز می تواند تا حدودی مؤثر واقع شده و به تکمیل پرونده کمک کند.

دعاوی اثبات مالکیت ورثه هنگامی مطرح می شود که خواهان ادعایی مبنی بر مالکیت اموال منقول یا غیر منقول را مطرح کرده و بایستی ادله ی کافی را برای اثبات امر به دادگاه ارائه نماید. از سوی دیگر ممکن است تقابل وراث و اختلاف بر سر مالکیت مال مورد نظر مطرح باشد.  در هر صورت تنها راه قانونی پایان بخشیدن به اختلافات و صدور رأی مقتضی ارائه ی ادله ی اثبات مالکیت و حکم نهایی دادگاه می باشد.

اثبات مالکیت ورثه توسط وکیل ملکی

اثبات مالکیت ورثه با چالش های متعدد و پیچیده ای همراه می باشد. تقابل ورثه با یکدیگر و تخصصی بودن موضوع می تواند رسیدگی قضایی به پرونده را دشوار کرده و چه بسا زمان رسیدگی را هم طولانی تر نماید. همان امری که به اطاله ی دادرسی معروف است. هزینه های دادرسی را هم نبایستی از خاطر دور داشت که در چنین شرایطی بیشتر خواهد شد.

طبیعی است چنین شرایطی می تواند به تضییع حقوق افراد منجر گردد و حواشی متعددی به همراه داشته باشد. اثبات مالکیت ورثه توسط وکیل ملکی می تواند پرونده ی شما را در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه برساند و بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند.

مجموعه ی حقوقی دکتر زهره وند با تیمی از وکلای مجرب و متخصص با سال ها فعالیت در عرصه ی حقوقی از سوابق و نتایجی درخشان در این زمینه برخوردار است.آمار پرونده های موفق مجموعه و میزان رضایت موکلین ما مهر تأییدیست بر صداقت و عملکرد تیم ما که به آن مفتخریم. پیگیری مستمر پرونده و صداقت در گفتار و کردار دو اصل مهمیست که همواره بر آن تأکید داریم و به آن پایبندیم.

مجموعه ی حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران آماده ی ارائه ی تمامی خدمات حقوقی تخصصی به شما عزیزان در داخل و خارج ایران می باشد. برای آگاهی از جزئیات قانونی بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی می توانید با ما در ارتباط باشید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *