اثبات مالکیت با سند عادی

اثبات مالکیت با سند عادی با مشاوره وکیل ملکی راه حلی است که می تواند پرونده ی شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه رسانده و بهترین نتایج را برای آن رقم بزند. مالکیت رابطه ای بین انسان و اشیا می باشد که واجد آثار و تبعات حقوقی متعددی است.

اثبات مالکیت زمانی مطرح می گردد که در رابطه با مالکیت مالی مانند ملک اختلافاتی وجود داشته باشد. در چنین شرایطی هر یک از طرفین دعوی ادعای مالکیت ملک مورد نظر را دارند ولی احراز این مسأله با رأی دادگاه خواهد بود. این رأی منوط به ادله و مدارکی است که در رابطه با اثبات مالکیت تقدیم دادگاه می گردد. در این میان سند یکی از مهم ترین ادله ای است که در چنین شرایطی می تواند کارساز باشد. اما به نظر شما اثبات مالکیت با سند عادی امکانپذیر است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

اثبات مالکیت با سند عادی به چه معناست؟

از نظر متون قانونی سند نوشته ای است که در مقام دفاع و یا اقامه دعوی قابلیت استناد در دادگاه را دارد و نقش مهمی در اثبات ادعای افراد به خصوص در زمینه ی اثبات مالکیت ایفا می کند. به عبارت دیگر سند یکی از ارزشمندترین ادله ی اثبات دعوی به حساب می آید. سند به دو نوع عادی و رسمی دسته بندی می گردد و این دو از نظر آثار و تبعات حقوقی دارای تفاوت های مهمی هستند.

سند رسمی در اداره ی ثبت اسناد و املاک و یا دفتر اسناد رسمی، و یا توسط مأمورین رسمی دولتی مطابق با مقررات قانونی تنظیم می گردد. در مقابل سند عادی هر دستنوشته ای به غیر از موارد بالا را در بر می گیرد. سند ملکی یکی از معروف ترین اسناد رسمی به حساب می آید. برای سند عادی می توانیم به قولنامه یا مبایعه نامه اشاره کنیم.

اثبات مالکیت با سند عادی به این معناست که بتوانیم برای اثبات دعاوی مالکیت از طریق سند عادی اقدام نماییم. این نکته را در نظر داشته باشید که در مقام اثبات دعاوی مالکیت، سند رسمی به سند عادی برتر است و ارجحیت دارد. یعنی در شرایطی که سند رسمی مالکیت وجود داشته باشد، سند عادی کارساز نخواهد بود. بنابراین با یک چالش حقوقی تخصصی مواجه هستیم.

به طور کلی مالکیت از طریق یکی از روش های زیر ایجاد می گردد:

    • احیاء اراضی موات و حیازت مباحات
    • ارث
    • عقود و قراردادها
    • اخذ به شفعه

اثبات مالکیت با سند عادی چگونه امکانپذیر می باشد؟

اثبات مالکیت از طریق عقود و قراردادها بر مبنای تنظیم سند رسمی صورت می پذیرد و به وسیله ی آن کامل می گردد. لذا در مرحله ای که توافقات اولیه حاصل گردد، طرفین معامله به منظور آغاز تعهدات خود برگه ای تحت عنوان مبایعه نامه یا قولنامه تنظیم کرده و امضا می نمایند. این برگه حاوی مفادی است که به تعهدات طرفین اشاره می کند و تاریخ مراجعه به دفترخانه جهت تنظیم سند رسمی در آن عنوان گردیده است.

بنابراین مبایعه نامه مالکیت کامل را مستقر نمی نماید. فقط حق اولویتی برای فرد خریدار ایجاد می کند که از طریق آن بتواند فروشنده را برای انجام تعهدات خود ملزم ساخته و یا در صورت هرگونه فرار فروشنده از تعهدات خود اقدامات قانونی لازم را بتواند انجام دهد. در صورتی که خریدار بخشی از مبلغ معامله را پرداخت کرده باشد اثبات مالکیت او به مراتب آسان تر است.

اسناد عادی مثل قولنامه به دلیل اینکه امکان جعل و قلم خوردگی و تغییر مفاد آن وجود دارد از اعتبار کمتری برخوردار هستند. از سوی دیگر چنین اسنادی به صورت دستی میان افراد تنظیم می گردد و از ثبت آن در مراجع ثبتی و دفاتر اسناد رسمی خبری نیست. بنابراین به نسبت سند رسمی کمتر به رسمیت شناخته می شوند. با این حال از طریق ارائه ی شواهد و مدارک معتبر زیر می توان چنین امری را به اثبات رساند .

(در صورتی که طرف مقابل دعوی اقرار نموده و مالکیت خواهان را بیان نماید و یا به هر نحوی به آن اشاره کند امکان اثبات مالکیت با سند عادی برای شخص وجود دارد و نیازی به سایر دلایل نیست.)

وجود سند عادی

ارائه ی اصل سند عادی در دادگاه می تواند رأی را به نفع شما افزایش دهد. چنانچه اصل قولنامه را در اختیار دارید می توانید برای اثبات مالکیت خود از آن بهره ببرید. جعل، انکار و تردید در سند عادی از مواردی است که ممکن است در داگاه مطرح شود. در چنین شرایطی کارشناس رسمی دادگستری با بررسی سند عادی نظر خود را به دادگاه اعلام می نماید.

شهادت شهود

قدرت شهادت شهود را دست کم نگیرید.یکی از کارساز ترین روش ها برای اثبات مالکیت با سند عادی شهادت شهود می باشد. خواهان می تواند در برخی موارد خاص از طریق شهادت شهود مالکیت خود را به اثبات برساند. شهادت شهود می تواند به صورت کتبی و یا شفاهی در نزد دادگاه صورت پذیرد.

اماره مالکیت

اماره ها به معنای نشانه ها و مدارک هستند. نشانه ها و مدارکی که مالکیت شما را برای قاضی دادگاه روشن کرده و به اثبات می رساند. چنانچه اماره ای برای اثبات مالکیت خود دارید می توانید در دادگاه از آن استفاده کنید.

(در رابطه با تصرف به یاد داشته باشید صرف تصرف همیشه دلیلی بر مالکیت نیست. چه بسا که این تصرف غیرقانونی بوده و شخصی دیگر مدعی تصرف غیرقانونی فرد باشد. تصرف زمانی می تواند دلیل مالکیت شناخته شود که شخصی اعتراضی نداشته باشد و سایر دلایل قانونی موجود باشد.)

اثبات مالکیت با سند عادی با مشاوره وکیل ملکی

همانطور که متوجه شدید اثبات مالکیت با سند عادی همانند سایر دعاوی ملکی با پیچیدگی های بسیاری همراه است و تخصص حقوقی ویژه را می طلبد. چنین پرونده هایی عمدتا با مسأله ی اطاله ی دادرسی مواجه هستند و از آنجایی که اثبات آنها دشوار است امکان تضییع حقوق افراد وجود دارد. علاوه بر این طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده نیز از مشکلاتیست که در اغلب موارد دیده می شود.

اثبات مالکیت با سند عادی با مشاوره وکیل ملکی راه حلی کارآمد و هوشمندانه است که می تواند پرونده ی شما را در مسیری درست قرار داده و روند دادرسی آن را تسهیل نماید. دکتر زهره وند با سال ها فعالیت در عرصه ی وکالت از سوابقی درخشان و موفقیت آمیز در این حوزه برخوردار است. دفتر حقوقی دکتر زهره وند با تیمی از وکلای متخصص و توانمند در عرصه های مختلف حقوقی آماده ی ارائه ی خدمات حقوقی تخصصی به هموطنان عزیز در داخل و خارج ایران می باشد. با ما در اتباط باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *