نکاتی در مورد کد رهگیری و گواهی عدم حضور در دفترخانه

 

ماده 13 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که در اردیبهشت سال 1387 به تصویب رسید مشاوران املاک را موظف می کند در سامانه ثبت معاملات مسکن عضو شده و اطلاعات کلیه معاملات انجام شده را در آن ثبت کنند.

سیستم برای هر ثبت یک کد تولید می کند که به آن کد رهگیری می گویند. کد رهگیری ضمن اینکه باعث شناسایی آژانس های دارای مجوز می شود از فروش یک ملک به چند نفر نیز جلوگیری می کند.

با توجه به اهمیت گواهی عدم حضور در دفترخانه و پرسشهای فراوان درباره این گواهی قابل ذکر است که هنگامی که خریدار و فروشنده مشغول تنظیم و یا نوشتن قولنامه خانه و آپارتمان هستند معمولاً در یکی از سندهای قولنامه مکان و زمانی را برای حضور طرفین در دفترخانه اسناد رسمی جهت انتقال رسمی خانه یا آپارتمان مورد معامله پیش بینی می کنند. در قولنامه های عادی و پرینتی که دارای کد رهگیری هستند معمولاً در ماده 4 آن به موضوع تعهد خریدار و فروشنده مبنی بر حضور در دفترخانه تعیین شده در این ماده اشاره می شود. یعنی شماره دفترخانه و نشانی آن درج می شود. فرقی نمی کند قولنامه تنظیمی دستی باشد یا پرینتی و دارای کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک کشور. هنگامی که خریدار یا فروشنده در موعد تعیین شده در قولنامه در محل دفترخانه اسناد رسمی جهت نقل و انتقال سند و پرداخت الباقی وجه یا ثمن معامله حاضر نشود در این حالت سردفتر اسناد رسمی به درخواست شخص حاضر (خریدار یا فروشنده) برگه ای تحت عنوان گواهی عدم حضور صادر می کند که در آن ضمن اشاره به مشخصات طرفین و زمان تعیین شده برای تنظیم سند گواهی می کند که مثلاً خریدار در زمان تعیین شده در محل دفترخانه حضور یافته و الباقی وجه معامله را نیز بصورت نقد یا در قالب یک فقره چک بانکی تضمین شده به رؤیت سردفتر رسانده ولی تا پایان ساعت اداری فروشنده حاضر نشده و این گواهی حسب مفاد قولنامه فی مابین و به درخواست خریدار صادر گردید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *