نکات حقوقی مهم برای خرید ملک

 

به دلیل نا آشنایی عمده افراد با نکات حقوقی در معاملات املاک اختلافات زیادی در این مورد ایجاد می شود که به ایجاد پرونده های متعددی در مراجع قضایی منجر می شود. بنابراین دانستن نکات حقوقی زیر ضروری به نظر می رسد.

1 – شناسایی کامل فروشنده ملک
در قدم اول باید مدارک شناسایی فروشنده یا امضاکنندگان قرارداد را به طور دقیق بررسی کنید. اگر خود مالک هنگام امضای قرارداد نباشد بلکه وکیل، ولی، قیم مالک به جای او حضور داشته باشد خریدار باید دلایلی را که نشان دهنده سمت آنهاست بررسی کند و مشخص شود آیا حدود اختیارات وکیل در وکالتنامه شامل حق فروش و گرفتن بهای معامله می شود یا خیر.

2 – بررسی وضعیت سند ملک
قدم بعدی اطلاع کامل از شرایط ملک و وضعیت سند مورد معامله است. اسناد ملکی دارای اقسام متفاوت با قوانین ثبتی مخصوص به خود هستند. بنابراین خریدار یا مستأجر پیش از عقد قرارداد باید از نوع و وضعیت سند مالکیت آگاه شود. ملکی که به فروش می رسد نباید در رهن یا وثیقه شخص یا نهادی باشد، در سند مالکیت ملک قید می شود. اگر ملکی در وثیقه یا رهن باشد در سند مالکیت ملک قید می شود. بنابراین در هنگام خرید ملک حتماً باید به آزاد بودن سند توجه کرد.

3 – تطبیق مشخصات ثبت شده در سند با مشخصات واقعی ملک
قبل از انجام معامله نسبت به تطبیق مشخصاتی همچون نشانی ملک، پلاک ثبتی حدود اربعه، کد پستی و … با مشخصات میدانی ملک مورد معامله توجه لازم را به عمل آورید. مشخصات مذکور در سند و مبایعه نامه درج شده است.

4 – مطالبه مفاصاحساب از فروشنده
قبل از فروش هر ملکی باید بدهی های آن به دستگاههای دولتی مثل شهرداری و سازمان مالیات پرداخت شود.

5 – پرداخت نکردن کل مبلغ
تا وقتی که طرف دیگر معامله به تمام تعهدات خود عمل کند.

6 – تعیین شرایطی برای فسخ قرارداد
جهت پیشگیری از دردسرهای بعدی که به شکل کتبی در قولنامه قید می شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *