نکاتی در رابطه با قرارداد مشارکت در ساخت

گاهی اوقات صاحب یک ملک قدیمی و یا زمین تصمیم می گیرند با سازندگان املاک توافق کنند و ملک خود را در اختیار آنها قرار دهند. از سوی دیگر هم سازندگان املاک هزینه ساخت ملک را بر عهده می گیرند. به این کار مشارکت در ساخت می گویند که ملک از یکی و سرمایه از یکی دیگر است و قرارداد مشارکت در ساخت یک نوع توافق دو طرفه است که در ادامه به نکات مهم آن اشاره شده است. در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید به چند نکته مهم توجه کرد و حتما در تعهدات به آن اشاره کرد:

باید مطمئن شد که شخصی که ملک را آورده صاحب ملک باشد و یا اجازه این کار را داشته باشد و ملک دارای سند رسمی باشد.
باید آورده طرفین به طور کامل مشخص شود.
مدت زمان کار باید مشخص شود.
میزان سود و سرمایه باید تعیین شود.
ضمانت اجرا برای شرایطی که طرفین به تعهداتشان عمل نکنند.
سازنده در قرارداد مشارکت متعهد می شود که هزینه های ساختمانی پروژه و هزینه های اداری پروژه را بپردازد. علاوه بر این او باید به پرداخت مبلغ بلاعوض و مبلغی بعنوان اجاره بها به مالک طی مراحل ساخت متعهد شود.

یک نکته مهم که باید به آن توجه داشت انتخاب فرد سازنده است. گاهی برخی سازنده ها به دلیل اینکه باید برای ساخت هزینه کنند، از مصالح ضعیف استفاده می کنند و با به کارگیری روشهایی برای کاهش هزینه ها کیفیت نهایی ساخت را بسیار کاهش می دهند. علاوه بر این ممکن است ادعا کنند که ساخت ملک یا ویژگی های مورد نظر را در یک زمان مشخص تمام می کنند اما در نهایت ساخت او را رها می کنند و یا ملک را با کیفیتی که در مورد آن توافق شده تحویل ندهند. برای همین منظور ضروری است که فرد معتمد و درستی انتخاب شود وقرارداد هم به صورت دقیق تنظیم شود و تمامی جوانب درنظر گرفته شود. برای مدت زمان کار هم باید کار ساخت را مرحله بندی کرد و زمان پایان هر مرحله را در قرارداد تعیین کرد.

مثال تاریخ دقیق خاکبرداری، تاریخ دقیق اسکلت بندی، تاریخ دقیق و روز سفت کاری و نازک کاری و تاریخ دقیق اخذ پایان کار و صورتجلسه تفکیکی. در کنار همه این موارد نیاز است که ضمانت اجراهایی نیز باشد که اگر در هر یک از این موارد تأخیری رخ داد به شکل مقتضی عمل شود. علاوه بر این همواره توجه داشته باشید که در قسمت بالای همه صفحات قرارداد عبارت قرارداد مشارکت در ساخت را بنویسید به هیچ عنوان از عبارتهای دیگر مانند قرارداد مشارکت مدنی، مبایعه نامه و یا معامله و بیع استفاده نکنید. همچنین حق دریافت وام و واگذاری قرارداد به غیر را سلب کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز پس از امضای قرارداد وکالت غیرضروری به سازنده ندهید. توجه داشته باشید که درصورت نیاز تنها به جهت انجام امور اداری به صورت محدود و مدت دار به سازنده وکالت کاری بدهید و در سایر موارد از وکالت دادن خودداری کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *