نکاتی در رابطه با طلاق توافقی

زمانی که زوجین هر دو به جدایی تمایل دارند گزینه طلاق توافقی مطرح می شود. این نوع طلاق از سایر موارد آسان تر است. دو طرف در مورد کلیه حقوق از جمله نفقه، مهریه، جهیزیه و غیره با یکدیگر به تفاهم و نظر مشترک می رسند که دادگاه خانواده نیز آن را می پذیرد. باتوجه به اینکه زوجین کلیه توافقات خود را انجام می دهند و سپس به دادگاه خانواده مراجعه می کنند، روال انجام این نوع از طلاق کوتاهتر است و مراحلی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

به همان اندازه که ازدواج از نظر قانونی و اجتماعی محترم شمرده می شود طلاق نیز فرآیندی کاملاً قانونی و شرعی است و جهت حل اختلافات جدی بین زوجین درنظر گرفته می شود.

با وجود مذموم و مکروه بودن طلاق گاهی چاره ای جز جدایی برای دو طرف نیست. در طلاق توافقی هر دو طرف به جدایی رضایت دارند و در مورد تمامی حقوق و مسائل موجود با یکدیگر توافق دارند. حقوق بین زوجین تنها از نوع مادی نیست آن ها باید در مورد مسائل دیگری همچون حضانت و زمان ملاقات فرزندان نیز با یکدیگر توافق کنند.

وجود توافق میان زن و شوهر مانع از ایجاد درگیری بین طرفین درحین یا پس از انجام طلاق می شود و این امر سرعت انجام طلاق توافقی را بیشتر می کند برخلاف باور عموم مردم بخشیدن مهریه در طلاق توافقی الزامی نیست بلکه همه چیز به توافق میان زن و شوهر بستگی دارد در شرایطی که زن مهریه را می بخشد در زمان عده (سه ماه بعد از طلاق) می تواند به مهریه بذل شده رجوع کند، یعنی مهریه اش را مطالبه کند. در این حالت طلاق از حالت بائن خارج شده و مرد نیز اگر بخواهد می تواند به رابطه زناشویی با زن برگردد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *