فسخ قرارداد به چه معناست؟

 

مفهوم واژه فسخ در لغت به معنی نقض، زایل گردانیدن و تباه کردن است. اما آنچه ما در اصطلاح به آن فسخ می گوییم به معنی انحلال ارادی یک قرارداد است. این انحلال ارادی می تواند توسط یکی از طرفین معامله، هر دو طرف یا حتی نفر سوم یا شخص ثالث صورت بگیرد که تمام موارد برای برهم زدن معامله شرایط و ضوابط خاصی وجود دارد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در تمامی قراردادهای ملکی اعم از خرید یا اجاره این موضوع یکی از بندهای قرارداد است که در آن به هر طرف اجازه داده می شود طی مدت زمان مشخصی و با رعایت قوانین و ارائه دلایل موجه درصورت تمایل، قرارداد امضا شده را با رعایت قوانین مربوط به آن فسخ کنند.

قوانین فسخ معامله ملک

در بسیاری از موارد پیش می آید که شما بدون خواندن اصل قرارداد و با اعتماد به طرف مقابل خود در معامله اقدام به خرید ملکی می کنید، غافل از اینکه تنظیم کننده ی سند بنابه دلایل مختلف یک بند خاص را در این سند تنظیم کرده است. این بند یک جمله بسیار ساده است : «اسقاط کافه خیارات»
طبق قانون هریک از طرفین معامله می توانند درمدت زمان مشخصی که در سند تنظیم شده است و بنابه دلایل موجهی اقدام به فسخ قرارداد فی مابین بکنند، اما درج این جمله در قرارداد یعنی شما از هرگونه حقی که برای فسخ قرارداد به شما داده می شود، محروم می شوید و به هیچ عنوان و دلیل موجهی نمی توانید این قرارداد را فسخ کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *