دعوی خلع ید

دعوی خلع ید در رابطه با اموال غیرمنقول مطرح می شود و به دنبال رابطه ی مالکیت افراد شکل می گیرد. اموال غیرمنقول به اموالی اشاره می کند که جابجایی و نقل و انتقال آنها امکانپذیر نمی باشد. مانند باغ ، زمین و آپارتمان. خلع ید به صور گوناگونی قابل طرح است. از جمله خلع ید غاصبانه، خلع ید مشاعی و خلع ید امانی. نکته ی مهمی که در رابطه با همه ی این موارد بایستی متذکر شویم اثبات مالکیت خواهان با ارائه ی سند رسمی می باشد. در غیر این صورت دعوی مسموع نخواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید.

دعوی خلع ید به چه معناست؟

هرگاه شخصی به صورت غیرقانونی اقدام به تصرف ملکی نماید، مالک ملک می تواند با ارائه ی سند رسمی مالکیت برای طرح دعوی خلع ید اقدام نموده و از دادگاه تخلیه ی ملک را خواستار گردد. به عبارت دیگر خلع ید نوعی پایان بخشیدن به تصرفات غیرقانونی خوانده است.

امکان طرح دعوی خلع ید برای املاک مشاعی نیز وجود دارد. هرگاه ملکی به صورت مشاعی با چندین مالک وجود داشته باشد و فرد یا افرادی اقدام به تصرف غیرقانونی ملک مورد نظر کرده باشند، مالکین می توانند برای خلع ید متصرفین اقدام نموده و شکایت خود را در دادگاه آغاز نمایند. حتی در شرایطی که یک از شرکای ملک مشاع تصرفاتی بیشتر از سهم خود انجام داده باشد مالک و یا مالکین دیگر می توانند دعوی خلع ید را علیه شریک متصرف آغاز نمایند.

همانطور که گفتیم دعوی خلع ید در رابطه با اموال غیرمنقول مطرح می گردد. از این نظر برای طرح دعوی دادگاه محل وقوع ملک به عنوان دادگاه صالح برای رسیدگی شناخته می شود. پس در صورتی که در دادگاه محل اقامت خوانده طرح دعوی کنید، این دادگاه برای رسیدگی صالح نمی باشد و طرح دعوی خلع ید امکانپذیر نخواهد بود.

خلع ید در شرایط مختلفی می تواند مطرح گردد. برای مثال تصور کنید ملکی را معامله و خریداری کرده اید و مستاجر قبلی این ملک حاضر به تخلیه و تحویل ملک نیست. یا مالک قبلی ملک از تحویل ملک خودداری می کند در چنین شرایطی بهترین راهکار قانونی برای تحویل ملک و پایان دادن به تصرفات غیرقانونی افراد طرح دعوی خلع ید می باشد. همچنین در شرایطی که ملک به صورت امانی در اختیار و تصرف دیگری قرار دارد، در صورت هرگونه خودداری متصرف از تخلیه و تحویل ملک می توان برای طرح دعوی خلع ید اقدام نمود.

دعوی خلع ید

نکاتی در رابطه با دعوی خلع ید

برای طرح دعوی خلع ید وجود سند رسمی الزامیست. این سند رسمی بایستی مالکیت ملک مورد نظر را نشان دهد و بدون قید و شرط باشد. بنابراین ارائه ی سند عادی مانند قولنامه یا مبایعه نامه برای طرح دعوی خلع ید امکانپذیر نیست.

در صورتی که خواهان سند مالکیت رسمی در دست ندارد، ابتدا لازم است برای دریافت سند رسمی اقدام نماید. در غیر این صورت بدون سند رسمی نمی توان دعوی خلع ید را در مراجع قضایی مطرح نمود.

دعوی خلع ید فقط مختص اموال غیرمنقول شاخته می شود. چنانچه اموال منقول شما مانند خودرو یا تلفن همراه در تصرف غیرقانونی اشخاص دیگری قرار دارد،باید از طریق طرح دعوی الزام به تحویل شکایت خود را آغاز کنید.

ملک مورد نظر بایستی در تصرف و اختیار کامل خوانده ی پرونده قرار داشته باشد. این یکی از مهم ترین شروط طرح دعوی خلع ید می باشد که خواهان بایستی آن را همواره مد نظر قرار دهد، تقاضای خلع ید صرفا در شرایطی امکانپذیر است که ملک و منافع آن در اختیار خوانده قرار داشته باشد و مبنای تصرف او غیرقانونی و بدون اذن از سوی مالک باشد.

در رابطه با دعوی خلع ید می تواید اجرت المثل ایام تصرف را از خوانده دریافت نمایید.

از باب پرداخت هزینه دادرسی دعوی خلع ید میزان ارزش معاملاتی ملک و قیمت روز ملک در منطقه مبنای محاسبه قرار می گیرد.

مبنای تصرف خوانده بسیار مهم است که احراز گردد. در شرایطی که خوانده با حکم دادگاه و یا اذن مالک در ملک مورد نظر سکونت و تصرف دارد، نمی توان دعوی خلع ید را مطرح نمود.

دعوی خلع ید از دیدگاه وکیل ملکی

دعاوی ملکی عمدتا با پیچیدگی ها و تخصص خاصی همراه هستند. از سوی دیگر با توجه به حجم انبوه معاملاتی که در سطح جامعه ی ما وجود دارد یکی از بیشترین تعداد پرونده های دادگستری را به خود اختصاص داده اند. همه ی این موارد لزوم حضور وکیل ملکی متخصص را بهتر تبیین می کند.وکیل ملکی راهکاریست که درهنگام طرح دعوی ملکی مانند خلع ید برای بسیاری از افراد مطرح می گردد.

وکیل ملکی از تخصص و دانش بیشتری در حوزه ی حقوق ملکی و دعاوی مرتبط با آن برخوردار است و در چنین مواقعی به شکل بهتری می تواند برای حل و فصل پرونده اقدام نماید. برای مثال از مهم ترین اقداماتی که وکیل ملکی می تواند در رابطه با دعوی خلع ید انجام دهد، ارائه ی دادخواست ها و شکوائیه های دقیق و مستند به دادگاه است. همچنین حضور وکیل ملکی می تواند در جلوگیری از اطاله ی دادرسی پرونه ی شما بسیار مؤثر واقع گردد. امری که به وفور در پرونده های ملکی به چشم می خورد. اطاله ی دادرسی به شرایطی اشاره می کند که پرونده برای مدت زمانی طولانی در مراجع دادگستری بلاتکلیف می ماند.

دعوی خلع ید در زیرمجموعه دعاوی ملکی قرار دارد و از باب ادله اثبات دعوی با نکات قانونی بسیاری همراه می باشد. برای مثال احراز تصرف غیرقانونی ملک از سوی خوانده بر عهده ی خواهان دعوی قرار دارد. همچنین ارائه ی سند مالکیت از سوی خواهان برای طرح دعوی ضروریست. نکاتی از این دست در کنار ده ها نکته ی قانونی دیگر از مواردی به شمار می روند که در صدور رأی مقتضی دادگاه تأثیرگذار می باشد. از این رو بهتر است قبل از هر اقدامی مشاوره های قانونی و راهکارهای لازم را از طریق وکیل ملکی متخصص بشنوید و سپس برای طرح دعوی خلع ید اقدام نمایید.

دکتر زهره وند با سالها فعالیت متمادی در عرصه وکالت دعاوی ملکی از تجاربی ارزشمند و سوابقی درخشان در این حوزه برخوردار است . دفتر حقوقی دکتر زهره وند در شمیرانات تهران واقع گردیده است و با تیمی از وکلای متخصص و توانمند آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی به شما عزیزان در داخل و خارج ایران می باشد.

دعوی خلع ید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *