نکاتی در رابطه با مصادره اموال

مصادره در لغت به دو معناست، مال کسی را به زور ضبط کردن و جریمه کردن. همچنین در فرهنگ لغات دهخدا آمده است که ضبط کردن اموال و دارایی کسی به سبب ارتکاب جرم و دزدی و سلوک در طریق نادرست که سبب به دست آمدن آن دارایی شده است. اما مصادره اموال طبق قانون چیست و در چه شرایطی انجام می شود؟

از منظر حقوقی همان ضبط اموال است ولی مصادره برخلاف ضبط که در برخی موارد به عنوان تأمین (مانند قرار وجه الکفاله یا وثیقه) به کار می رود، به عنوان مجازات در نظر گرفته شده است و طی آن مال به صورت دائم و برای همیشه از تکلف فرد خارج می شود. درصورت وجود متن صریح قانون مبنی بر استیلاء دولت بر اموال مصادره انجام می گیرد که در ادامه به مواردی از آن اشاره خواهیم کرد.

براساس اصل 49 قانون اساسی دولت موظف است تا ثروت های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از مقاطعه کاری ها و معاملات دولتی، فروش زمین های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد در سایر موارد غیر مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *